Adderkalender maart: eerst opwarmen
11 berichten
• Pagina 1 van 1
Bericht uitgegeven door Stichting RAVON
In de maand maart kunnen, bij gunstige weersomstandigheden, de eerste adders in de directe omgeving van hun winterslaapplaats worden gezien. Een warm lentezonnetje lokt ze naar buiten, eerst de mannen en daarna de vrouwen.
Voor de overwintering gebruiken adders (Vipera berus) ondergrondse, vorstvrije winterverblijven (hibernacula), zoals konijnenholen en holten tussen stronken of wortels van bomen. Deze hibernacula liggen meestal op zuidhellingen en zijn vaak begroeid met dichte, ondoordringbare vegetatie. Deze locaties zijn in het vroege voorjaar zeer gunstig voor de uit winterslaap ontwakende adders, want ze bieden een veilige plek om op te warmen in de zon.
Spermatogenese
Van de inheemse slangen komen de mannetjes van de adder als eerste uit hun winterverblijven. In de meeste gevallen gebeurt dit eind februari, begin maart, maar dit jaar dankzij de zachte winter al enkele in januari (!). De vrouwtjes en de nog niet volwassen adders volgen één tot drie weken later. Zo kunnen eind maart zonnende adders met tientallen tegelijk worden aangetroffen rond de winterverblijven. De mannetjes zullen deze eerste weken veel tijd besteden aan het zonnen, want dit is nodig voor de voltooiing van de spermarijping (spermatogenese). In deze periode eten ze niet. Is de spermatogenese voltooid, dan zullen de mannetjes de zonperiode afronden met een vervelling en zijn ze klaar voor de voortplanting. Maar daarover meer in april.
Nog nooit een adder gezien?
Om adders te vinden en te observeren is het belangrijk om in een geschikt leefgebied en in het juiste seizoen bij gunstige weersomstandigheden op pad te gaan. Een adderpopulatie gebruikt vaak gedurende tientallen jaren dezelfde winterverblijven, daarom is de trefkans groot als je weet waar deze winterverblijven te vinden zijn. Leden van de Werkgroep Adderonderzoek Nederland en vrijwilligers die monitoren voor het Meetnet Reptielen nemen u in dit ‘Jaar van de adder’ graag een keer mee tijdens een excursie. Meld u aan!
Wilt u zelf proberen een adder te zien, dan kunnen wij u de volgende tips meegeven:
Heeft u een adder gezien, geef dan uw waarneming door op Telmee.nl of Waarneming.nl.
Kijk voor meer informatie op www.ravon.nl/2015Jaarvandeadder
In het kader van 2015 Jaar van de adder brengen wij iedere maand een bericht uit over de adder.
Tekst: Raymond Creemers & Kris Joosten, RAVON & Pedro Janssen, WAN
Foto’s: Annemarie van Diepenbeek; Pedro Janssen
Bericht uitgegeven door Stichting RAVON
In de maand maart kunnen, bij gunstige weersomstandigheden, de eerste adders in de directe omgeving van hun winterslaapplaats worden gezien. Een warm lentezonnetje lokt ze naar buiten, eerst de mannen en daarna de vrouwen.
Voor de overwintering gebruiken adders (Vipera berus) ondergrondse, vorstvrije winterverblijven (hibernacula), zoals konijnenholen en holten tussen stronken of wortels van bomen. Deze hibernacula liggen meestal op zuidhellingen en zijn vaak begroeid met dichte, ondoordringbare vegetatie. Deze locaties zijn in het vroege voorjaar zeer gunstig voor de uit winterslaap ontwakende adders, want ze bieden een veilige plek om op te warmen in de zon.
Spermatogenese
Van de inheemse slangen komen de mannetjes van de adder als eerste uit hun winterverblijven. In de meeste gevallen gebeurt dit eind februari, begin maart, maar dit jaar dankzij de zachte winter al enkele in januari (!). De vrouwtjes en de nog niet volwassen adders volgen één tot drie weken later. Zo kunnen eind maart zonnende adders met tientallen tegelijk worden aangetroffen rond de winterverblijven. De mannetjes zullen deze eerste weken veel tijd besteden aan het zonnen, want dit is nodig voor de voltooiing van de spermarijping (spermatogenese). In deze periode eten ze niet. Is de spermatogenese voltooid, dan zullen de mannetjes de zonperiode afronden met een vervelling en zijn ze klaar voor de voortplanting. Maar daarover meer in april.
Nog nooit een adder gezien?
Om adders te vinden en te observeren is het belangrijk om in een geschikt leefgebied en in het juiste seizoen bij gunstige weersomstandigheden op pad te gaan. Een adderpopulatie gebruikt vaak gedurende tientallen jaren dezelfde winterverblijven, daarom is de trefkans groot als je weet waar deze winterverblijven te vinden zijn. Leden van de Werkgroep Adderonderzoek Nederland en vrijwilligers die monitoren voor het Meetnet Reptielen nemen u in dit ‘Jaar van de adder’ graag een keer mee tijdens een excursie. Meld u aan!
Wilt u zelf proberen een adder te zien, dan kunnen wij u de volgende tips meegeven:
- Ga naar een adderleefgebied, zie verspreidingskaart adder.
- Zoek bij gunstige weersomstandigheden: gematigd weer met afwisseling van bewolking en zonneschijn en een temperatuur tussen de 17 en 22 graden Celsius.
- Loop rustig, sta regelmatig stil en kijk goed vooruit.
- Zoek vooral op beschutte zonplekken in de buurt van (heide)struiken, pijpenstro of pitruspollen.
Heeft u een adder gezien, geef dan uw waarneming door op Telmee.nl of Waarneming.nl.
Kijk voor meer informatie op www.ravon.nl/2015Jaarvandeadder
In het kader van 2015 Jaar van de adder brengen wij iedere maand een bericht uit over de adder.
Tekst: Raymond Creemers & Kris Joosten, RAVON & Pedro Janssen, WAN
Foto’s: Annemarie van Diepenbeek; Pedro Janssen
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Martijn (Slangenforum beheerder)
Slangenforum - Passie voor slangen
Martijn (Slangenforum beheerder)
Slangenforum - Passie voor slangen
- Bright_star
- Waardering: 72
- Heeft bedankt: 3
- ID: 7921
- Land: Nederland
Re: Adderkalender maart: eerst opwarmen
Ben vandaag voor het eerst op zoek gegaan en een groepje van 4 stuks gezien Erg gaaf! Ga morgen weer
Onze beestenbende:
Boa constrictor imperator 1.1
Thamnophis Sirtalis Tetrateania 1.2
Pantherophis Guttata Guttata 3.0.5
Elaphe Obsoleta Quadrivittata 1.1
Lampropeltis Triangulum Hondurensis 1.3
Gekko Vittatus 1.1
Pogona Vitticeps 0.1
Eublepharis Macularius 0.4
Dasia olivacea 1.0
Gekko Vittatus 1.1
Pogona Vitticeps 0.1
Dasia olivacea 1.0
- Bright_star
Om hier even op in te gaan. Heel leuk dat ze mensen oproepen om te kijken naar adders. Ik ga al een tijdje zoeken en vind ze ook regelmatig. Vandaag kwam ik echter een drietal "tellers" tegen van staatsbosbeheer. En ik werd even de huid vol gescholden ongeveer omdat ik daar liep (gewoon op een wandelpad) en dat ik een camera bij me had. En er kwamen teveel mensen die de adders verstoren en we zaten er te dicht op (ik houd altijd netjes voldoende ruimte tussen mijzelf en de adder zodat de adder niet gestresst raakt) En als het zo door ging dan zouden ze het gebied wel afsluiten. En ik liep daar alleen maar! Dus ik vind dit allemaal een beetje jammer...... 1 van de 3 was een vrouw die ik laatst al tegen kwam met haar kleinzoon. Deze stond NAAST mij en soms zelfs voor mij, maar ik stond er te dicht op..
Dus voordat ze mensen uit gaan leggen hoe je adders kunt vinden. Zorg eerst even voor wat vriendelijkere tellers. Die overigens zelf met een net daar rondliepen!
Oh ja en niet te vergeten ik mocht mijn foto's niet delen op internet, want dan kwamen er nog meer mensen op af..
Dus voordat ze mensen uit gaan leggen hoe je adders kunt vinden. Zorg eerst even voor wat vriendelijkere tellers. Die overigens zelf met een net daar rondliepen!
Oh ja en niet te vergeten ik mocht mijn foto's niet delen op internet, want dan kwamen er nog meer mensen op af..
Onze beestenbende:
Gekko Vittatus 1.1
Pogona Vitticeps 0.1
Dasia olivacea 1.0
Gekko Vittatus 1.1
Pogona Vitticeps 0.1
Dasia olivacea 1.0
Wel jammer dat sommige zo omgaan met andere in mijn beleving zou iets genuanceerder gebracht moeten worden. Gewoon een normaal gesprek aangaan en wijzen op hoe/waarom. En als iemand zich gewoon netjes aan de regels houdt/op het pad blijft moet je gewoon niet zeuren maar het enthousiasme voor de natuur juist aanspreken en stimuleren dat deze zijn bevindingen, etc deelt met de behoevende instanties. Dat is wat ik (zou) doe(n).
Bij wet:
Artikel 10
Het is verboden dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, opzettelijk te verontrusten
Dit geld voor iedereen, ook voor een "teller" tenzij er een vangontheffing is ... Volgende keer vragen waar dat net voor is.
Gzt JT
Bij wet:
Artikel 10
Het is verboden dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, opzettelijk te verontrusten
Dit geld voor iedereen, ook voor een "teller" tenzij er een vangontheffing is ... Volgende keer vragen waar dat net voor is.
Gzt JT
Aspidelaps, Bitis, Boa, Crotalus, Elapsoidea, Drymachon, Heloderma, Heterodon, Marcovipera, Montivipera, Python, Vipera, Walterinnesia
... an expert may be someone who is considered an expert by others, but considers himself still a student ...
... an expert may be someone who is considered an expert by others, but considers himself still a student ...
- Bright_star
Ik doe altijd voorzichtig voor de dieren. Ik wil ze zelf niet verstoren namelijk. Sommige schrikken al als je er langs loopt op het pad. Maar het is zo jammer dat ze eerst gretig mijn informatie opschrijft en vervolgens krijg ik de volle lading over me heen terwijl ik niet van het wandelpad geweken ben. En ze beschuldigd me er van dat ik op 10 cm van de adders lig met de lens.. Wat ik absoluut niet doe. Dan kan ik überhaupt geen foto's maken.. En waarom zou ik dat überhaupt doen?
Ik heb vaak genoeg mensen gezien die er bijna bovenop gaan staan om een foto te maken. Maar dat zijn niet de mensen met dsrl camera's met zoomlens. Maar de mensen met een telefoon die ook wel even een foto willen van een adder... of met een compactcamera die niet ver genoeg inzoomt..
En niet te vergeten wordt er niks gedaan aan honden die door het hoge gras heen lopen en niet op het pad, de poep die de baasjes laten liggen en zelfs de mensen met paarden die er lopen, maar er niet mogen komen..
Ik heb vaak genoeg mensen gezien die er bijna bovenop gaan staan om een foto te maken. Maar dat zijn niet de mensen met dsrl camera's met zoomlens. Maar de mensen met een telefoon die ook wel even een foto willen van een adder... of met een compactcamera die niet ver genoeg inzoomt..
En niet te vergeten wordt er niks gedaan aan honden die door het hoge gras heen lopen en niet op het pad, de poep die de baasjes laten liggen en zelfs de mensen met paarden die er lopen, maar er niet mogen komen..
Onze beestenbende:
Gekko Vittatus 1.1
Pogona Vitticeps 0.1
Dasia olivacea 1.0
Gekko Vittatus 1.1
Pogona Vitticeps 0.1
Dasia olivacea 1.0
Jouw info opschrijven???
Alleen BOA's, terreinbeheerders, politie, etc mogen je om identificatie vragen
en deze zouden zich ook dusdanig aan jouw moeten voorstellen! Zo niet zijn
zij in overtreding
Wat een willekeur
En dan zeuren dat hun "huis"dier gebeten is door een adder ... go figure
Gtz JT
Alleen BOA's, terreinbeheerders, politie, etc mogen je om identificatie vragen
en deze zouden zich ook dusdanig aan jouw moeten voorstellen! Zo niet zijn
zij in overtreding
Wat een willekeur
En dan zeuren dat hun "huis"dier gebeten is door een adder ... go figure
Gtz JT
Aspidelaps, Bitis, Boa, Crotalus, Elapsoidea, Drymachon, Heloderma, Heterodon, Marcovipera, Montivipera, Python, Vipera, Walterinnesia
- Bright_star
Nee ik bedoel over de adders die ik had gezien haha Verkeerd geformuleerd! Ze wilden maar al te graag weten waar ik adders had gezien, hoeveel, mannetjes of vrouwtjes, vervelling ja of nee.. Noem maar op.. Heb ik ze netjes gegeven omdat ze aan het tellen waren.. En vervolgens krijg ik gezeik..
En precies. Krijgt de adder weer op de kop omdat die gebeten heeft of zo -.-
En precies. Krijgt de adder weer op de kop omdat die gebeten heeft of zo -.-
Onze beestenbende:
Gekko Vittatus 1.1
Pogona Vitticeps 0.1
Dasia olivacea 1.0
Gekko Vittatus 1.1
Pogona Vitticeps 0.1
Dasia olivacea 1.0
dus 1 van die zogenaamde tellers was de vrouw die daar met haar kleinzoon bijna op je tenen stond? Als je ze weer ziet moet je een foto van ze maken
Foto laten zien aan staatsbosbeheer met de opmerking "wie" daar nu echt de boel loopt te verstoren..
soms is het bijna nodig om het wetboek uit je hoofd te kennen... zoals Marduk ook aangeeft..
Waarschijnlijk was je een makkelijke "prooi" voor ze... Meestal lijden de goeden onder de kwaden in dit soort situaties
Mensen met honden en kinderen (de meesten) lappen alle regels aan hun laars en denken alles te mogen.. Juist deze mensen verzieken de boel.. natuurgebieden en ook de dieren die daar leven, worden verziekt door tokkies met honden en kinderen..
ik kan hier zo pissig om worden grrr..
Jij doet het zoals het hoort... en je geeft ook nog het goede voorbeeld..
Foto laten zien aan staatsbosbeheer met de opmerking "wie" daar nu echt de boel loopt te verstoren..
soms is het bijna nodig om het wetboek uit je hoofd te kennen... zoals Marduk ook aangeeft..
Waarschijnlijk was je een makkelijke "prooi" voor ze... Meestal lijden de goeden onder de kwaden in dit soort situaties
Mensen met honden en kinderen (de meesten) lappen alle regels aan hun laars en denken alles te mogen.. Juist deze mensen verzieken de boel.. natuurgebieden en ook de dieren die daar leven, worden verziekt door tokkies met honden en kinderen..
ik kan hier zo pissig om worden grrr..
Jij doet het zoals het hoort... en je geeft ook nog het goede voorbeeld..
7 prachtige roofdieren met en zonder pootjes
0.1. Europese Korthaar zwart 2001 "Eva" a.k.a. mevrouw poes
1.0. Lampropeltis Mexicana Greeri "Greeri"
0.1. Lampropeltis Getulus Floridana Brooksi "Brooksi"
0.1. Orthriophis Taeniurus SSP Blue Beauty 2013 "Chi"
0.1. Pantherophis Guttatus Anery 2007 "Shiva"
1.0. Pantherophis Guttatus Wildkleur papa/Missing Black mama 2012 "Isis"
0.1. Pantherophis Guttatus Wildkleur papa/Caramel mama 2012 "Osiris"
- Bright_star
Ik liep gewoon op de verkeerde plek op het verkeerde moment denk ik.. Maar ze heeft het nu wel voor zichzelf verpest. Klinkt misschien heel lullig, maar volgende keer ga ik haar geen informatie meer geven over de adders die ik heb gezien.. Geef ik ze liever zelf door op internet. Gisteren ook gedaan.
Vooral honden erger ik me aan. Kinderen inderdaad ook wel. Lopen te stampen en kijken nergens naar. Daar worden de adders juist door verstoort. Dat iemand op 1,5 meter foto's aan het maken is interesseert ze niet echt. Als je maar rustig doet en niet te snel en veel beweegt. Dan blijven ze gewoon normaal liggen.. Zodra ik zie dat ze er wel gestresst van raken dan loop ik weg en laat ik ze volledig met rust..
Vooral honden erger ik me aan. Kinderen inderdaad ook wel. Lopen te stampen en kijken nergens naar. Daar worden de adders juist door verstoort. Dat iemand op 1,5 meter foto's aan het maken is interesseert ze niet echt. Als je maar rustig doet en niet te snel en veel beweegt. Dan blijven ze gewoon normaal liggen.. Zodra ik zie dat ze er wel gestresst van raken dan loop ik weg en laat ik ze volledig met rust..
Onze beestenbende:
Gekko Vittatus 1.1
Pogona Vitticeps 0.1
Dasia olivacea 1.0
Gekko Vittatus 1.1
Pogona Vitticeps 0.1
Dasia olivacea 1.0
Ja, inderdaad.. en dat zou ik ook doen in jouw geval..
Laat ze het zelf maar uitzoeken en zorg dat ze je niets kunnen maken.
Je bent slangenhouder en weet maar al te goed waar je op moet letten.. ook ben je iemand met respect voor de natuur.. iets wat steeds minder mensen hebben helaas...
Honden mogen niet eens los in natuurgebieden maar de hondenbaasjes hebben daar maling aan.. De meesten in ieder geval.. Ze kijken of ze geen boswachter zien en hoppa! fikkie mag los en wat de gevolgen zijn voor o.a. broedende vogels, interesseert ze niks
Kinderen mogen niet van het pad.. maar welke ouder voedt zijn kind nog op tegenwoordig... en als zo'n blaag gebeten wordt door een adder, moeten waarschijnlijk alle adders worden afgemaakt van die ouders... want natuurlijk was het de schuld van die adder dat het kind gebeten werd..
Laat ze het zelf maar uitzoeken en zorg dat ze je niets kunnen maken.
Je bent slangenhouder en weet maar al te goed waar je op moet letten.. ook ben je iemand met respect voor de natuur.. iets wat steeds minder mensen hebben helaas...
Honden mogen niet eens los in natuurgebieden maar de hondenbaasjes hebben daar maling aan.. De meesten in ieder geval.. Ze kijken of ze geen boswachter zien en hoppa! fikkie mag los en wat de gevolgen zijn voor o.a. broedende vogels, interesseert ze niks
Kinderen mogen niet van het pad.. maar welke ouder voedt zijn kind nog op tegenwoordig... en als zo'n blaag gebeten wordt door een adder, moeten waarschijnlijk alle adders worden afgemaakt van die ouders... want natuurlijk was het de schuld van die adder dat het kind gebeten werd..
7 prachtige roofdieren met en zonder pootjes
- Bright_star
Ja ik zei ook al dat ik zelf slangen heb. Krijg ik als vraag: "Ja ook deze?" Nee natuurlijk niet!!!!! Om mij vervolgens uit te leggen hoe ik kan zien dat ze in vervelling liggen
Hier doen ze het slimmer! Ze doen de honden gewoon aan zo'n lange lijn.. Lopen ze aan de riem, maar kunnen ze wel overal lopen waar ze willen -.-
En precies. Altijd krijgen de slangen op de kop terwijl de mensen de fouten maken...... Beetje jammer
Hier doen ze het slimmer! Ze doen de honden gewoon aan zo'n lange lijn.. Lopen ze aan de riem, maar kunnen ze wel overal lopen waar ze willen -.-
En precies. Altijd krijgen de slangen op de kop terwijl de mensen de fouten maken...... Beetje jammer
Onze beestenbende:
Gekko Vittatus 1.1
Pogona Vitticeps 0.1
Dasia olivacea 1.0