Follow Slangenforum on Instagram  Follow Slangenforum on Twitter  Follow Slangenforum on Facebook 

Brekend: Giftige cobra ontsnapt in Made

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over slangen. Nieuws over andere reptielen kan je lezen op het Reptielenforum.
Waardering: 5
Heeft bedankt: 2
ID: 8195
Land: Nederland

Re: Brekend: Giftige cobra ontsnapt in Made

Berichtdoor Nerodiakeeper » 10 sep 2014 10:48

rwin schreef:Niet lullig bedoeld maar ik denk dat het verspilling van tijd en energie is.

Hoe graag sommige liefhebbers ook anderen willen voorlichten, met alle beste bedoelingen, moet je je eerst gaan afvragen of er van de kant van mensen die niets met reptielen hebben en slangen in het bijzonder op voorlichting zitten te wachten. Wie van hen zou spontaan op zoek gaan naar info over het houden van deze dieren? Ik denk dat er nul komma nu interesse is.
Veel mensen die niets van de hobby weten gaan heus niet opeens spontaan op zoek naar info, ook niet na een ontsnapping. Die zijn al bevooroordeeld.

Voorbeeld: Er wordt iemand gebeten door een Duitse Herder dan gaat heus niet Jan en Alleman opeens op zoek naar info hoe je honden moet houden of naar de Duitse Herder in het bijzonder.

Nog een voorbeeld: Er stort oven Nederland een Fokker F. VII neer. Dan gaat ook niet iedereen plotseling op zoek wat voor vliegtuig dat is, hoe je het moet besturen en wat te doen om te voorkomen dat je neerstort.

Mensen nemen het voor kennisgeving aan en gaan zich niet plotsklaps voor iets interesseren hoe het wel goed kan of moet.
De mensen die het wel interesseert weten er meestal al wel meer over en is een info website niet nodig, bovendien is er vaak al genoeg info te vinden, ook over het houden van slangen.

Hier zit volgens mij niemand op te wachten.
Het enige om mensen misschien eens wat meer inzicht te geven in de hobby is als bijv. Freek Vonk eens een programma op TV zou maken over het houden van slangen.

Maar een website, flyers, workshops o.i.d is volgens mij verspilde tijd en energie, daar bereik je bijna niemand mee.

Ik zou meer inzetten op de jeugd, niet op volwassenen. Educatief dus, Jip en Janneke taal. Niet specifiek over het houden/verzorgen van slangen in gevangenschap. Je kunt natuurlijk bij voorbaat de handdoek in de ring gooien, dat is niet mijn stijl.

Volwassenen zoeken het maar uit in hun Fokker :), persoonlijk zie ik de overeenkomst met een ontsnapte gifslang niet.
Ik ben al gebeten door een Duitse herder :), tetanus prikken halen.
En ik heb geen idee wie Freek Vonk is. :)
2.2 Nerodia fasciata pictiventris
3.1 Nerodia fasciata fasciata
1.4 Nerodia rhombifer rhombifer
en verder ploeterend aan website

Berichtdoor Nerodiakeeper » 10 sep 2014 11:34

@Rwin: ik begrijp natuurlijk jouw reactie wel. Het is vechten tegen de bierkaai. De bedoeling van mijn kant is om een educatieve site op te zetten, en deze onder aandacht van basisscholen te brengen. Al bereik je er maar een handjevol kinderen mee, dan hebben we toch weer een paar zieltjes gewonnen.

Waardering: 3
Heeft bedankt: 1
ID: 3779

Berichtdoor rwin » 10 sep 2014 20:39

Een nobel streven maar denk niet dat scholen geïnteresserd zullen zijn.
Als scholen al aandacht willen besteden aan huisdieren of dieren in het algemeen zullen ze dat niet op 1 of 2 groepen dieren gaan toespitsen.

De enige goede manier in mijn ogen is zoals ReptiSchool in België het aanpakt.
Ik denk wel dat ReptiSchool via mond op mond reklame nog enige niet met de hobby bekende mensen bereikt.

Met een "educatieve" website alleen bereik je volgens mij niets.
Die zien je al aankomen, weer iemand die zijn hobby onder de aandacht wil brengen, ik hoop het niet voor je maar denk niet dat scholen hierop zitten te wachten.

En als je al iets wil gaan doen, doe het dan niet alleen maar probeer iets te organiseren met de Europese Slangen Vereniging en/of Lacerta.
Afbeelding

Berichtdoor Nerodiakeeper » 11 sep 2014 10:08

rwin schreef:Een nobel streven maar denk niet dat scholen geïnteresserd zullen zijn.
Als scholen al aandacht willen besteden aan huisdieren of dieren in het algemeen zullen ze dat niet op 1 of 2 groepen dieren gaan toespitsen.

De enige goede manier in mijn ogen is zoals ReptiSchool in België het aanpakt.
Ik denk wel dat ReptiSchool via mond op mond reklame nog enige niet met de hobby bekende mensen bereikt.

Met een "educatieve" website alleen bereik je volgens mij niets.
Die zien je al aankomen, weer iemand die zijn hobby onder de aandacht wil brengen, ik hoop het niet voor je maar denk niet dat scholen hierop zitten te wachten.

En als je al iets wil gaan doen, doe het dan niet alleen maar probeer iets te organiseren met de Europese Slangen Vereniging en/of Lacerta.

Het plan van aanpak is om niet de hobby te promoten (ik ga niemand aanmoedigen) maar om de dieren onder de aandacht te brengen.

Waardering: 85
Heeft bedankt: 186
ID: 7206

Berichtdoor Mies » 11 sep 2014 13:57

Freek Vonk op school tv :D

Dit is Freek Vonk:

Deze docu laten zien aan zoveel mogelijk mensen:

Beginnen in je directe omgeving (familie, vrienden, collega's) met de olievlek "slangen zijn prachtige dieren die respect verdienen"

Mijn jongste neefje krijgt alle vervellingen en gaat op school een spreekbeurt over slangen houden :D

Als hij hier is, heeft ie opeens geen behoefte meer aan tv kijken, playstation spelletjes etc.
7 prachtige roofdieren met en zonder pootjes :)

0.1. Europese Korthaar zwart 2001 "Eva" a.k.a. mevrouw poes
1.0. Lampropeltis Mexicana Greeri "Greeri"
0.1. Lampropeltis Getulus Floridana Brooksi "Brooksi"
0.1. Orthriophis Taeniurus SSP Blue Beauty 2013 "Chi"
0.1. Pantherophis Guttatus Anery 2007 "Shiva"
1.0. Pantherophis Guttatus Wildkleur papa/Missing Black mama 2012 "Isis"
0.1. Pantherophis Guttatus Wildkleur papa/Caramel mama 2012 "Osiris"

Heeft bedankt: 6
ID: 8095

Berichtdoor Mictian » 13 sep 2014 11:58

Er komen hier regelmatig mensen langs om even slangen te kijken. Soms kunnen ze er ook even eentje vasthouden en dan blijkt zo'n slang eigenlijk helemaal niet zo eng.

Wat ik trouwens typisch vind is dat kinderen over het algemeen het minst bang zijn, vrouwen zijn iets vaker een beetje huiverig, maar volwassen mannen durven bijna nooit bij ze in de buurt te komen, laat staan er een vast te houden.

Berichtdoor Nerodiakeeper » 13 sep 2014 15:05

Mictian schreef:Er komen hier regelmatig mensen langs om even slangen te kijken. Soms kunnen ze er ook even eentje vasthouden en dan blijkt zo'n slang eigenlijk helemaal niet zo eng.

Wat ik trouwens typisch vind is dat kinderen over het algemeen het minst bang zijn, vrouwen zijn iets vaker een beetje huiverig, maar volwassen mannen durven bijna nooit bij ze in de buurt te komen, laat staan er een vast te houden.

Logisch, kinderen zijn onbevangen en zijn nog niet volgestouwd met vooroordelen. Zie ik ook aan mijn kleinkinderen.

Waardering: 0
Heeft bedankt: 1
ID: 8103

Berichtdoor antoniekooymans » 21 sep 2014 21:00

Wel weer mooi dat hij gevonden is hij zat in of onder een schuurtje van de buren de buren hadden de eigenaar van de slang opgehaald en die had hem kunnen vangen...

Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 5630

Berichtdoor sjaffersnakes » 07 okt 2014 10:43

ik denk zelf dat er op scholen toch wel het een en het ander te bereiken valt wat dit betreft.

als ik bijvoorbeeld kijk naar de educatieve acties van stichting herpetofauna.
van rogier die bij basischolen vertelt over reptielen. hij neemt dan vaak ook wat dieren mee en op foto's heb ik de reacties van de kinderen wel gezien.
ze vinden het vaak geweldig en ik weet uit eigen ervaring dat zoiets zeker wel indruk achter laat bij kinderen.

scholen zullen niet zomaar vragen of er toevallig iemand in de buurt reptielen heeft en misschien een soort les zou willen geven voor een klas.
ik denk dat slangenhouders dat toch ook zelf een beetje op zullen moeten zoeken.

ik denk dat daar zeker wel iets mee valt te bereiken.
Slangen
2.1 Boa Constrictor
1.1 Eunectes Notaeus
2.0 Morelia Spilota
1.1 Agkistrodon Contortrix Laticinctus
1.0 Orthriophis Taeniurus Friesei

Andere dieren
1.0 Axolotl
0.1 Strix Rufipes

Waardering: 85
Heeft bedankt: 186
ID: 7206

Berichtdoor Mies » 07 okt 2014 14:05

Zeker! Op scholen en in bijvoorbeeld buurthuizen ;)
Hier hebben ze van de zomer in het buurthuis een dagje met de boswachter doorgebracht en ook veel dieren gezien. Ook had iemand zijn/haar rattenslang meegebracht om aan de kids te laten zien. Werd leuk op gereageerd :D
7 prachtige roofdieren met en zonder pootjes :)

0.1. Europese Korthaar zwart 2001 "Eva" a.k.a. mevrouw poes
1.0. Lampropeltis Mexicana Greeri "Greeri"
0.1. Lampropeltis Getulus Floridana Brooksi "Brooksi"
0.1. Orthriophis Taeniurus SSP Blue Beauty 2013 "Chi"
0.1. Pantherophis Guttatus Anery 2007 "Shiva"
1.0. Pantherophis Guttatus Wildkleur papa/Missing Black mama 2012 "Isis"
0.1. Pantherophis Guttatus Wildkleur papa/Caramel mama 2012 "Osiris"

Waardering: 72
Heeft bedankt: 3
ID: 7921

Berichtdoor Bright_star » 07 okt 2014 17:27

Ik zou zeker bereid zijn om hier in de buurt bij scholen een "les" te geven. Heb een aantal slangen die ik ook wel mee zou kunnen nemen en heel wat verschillende velletjes, foto's en filmpjes (onder andere van eten, drinken en vervellen).. Maar denk inderdaad dat scholen er zelf niet om gaan vragen.. Ik denk persoonlijk dat mensen misschien ook wel beter begrijpen dat lang niet alle slangen gevaarlijk zijn als ze zelf zien hoe rustig ze kunnen zijn, etc..
Onze beestenbende:
Boa constrictor imperator 1.1
Thamnophis Sirtalis Tetrateania 1.2
Pantherophis Guttata Guttata 3.0.5
Elaphe Obsoleta Quadrivittata 1.1
Lampropeltis Triangulum Hondurensis 1.3
Gekko Vittatus 1.1
Pogona Vitticeps 0.1
Eublepharis Macularius 0.4
Dasia olivacea 1.0

Vorige

Keer terug naar Nieuws