Follow Slangenforum on Instagram  Follow Slangenforum on Twitter  Follow Slangenforum on Facebook 

SOS Reptiel: ‘Stop met je exotische dieren te dumpen’

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over slangen. Nieuws over andere reptielen kan je lezen op het Reptielenforum.
Beheerder
Waardering: 37
Heeft bedankt: 17
ID: 7
Land: Nederland

SOS Reptiel: ‘Stop met je exotische dieren te dumpen’

Berichtdoor Martijn » 05 sep 2014 14:28

ZUIENKERKE - SOS Reptiel trekt aan de alarmbel omdat het aantal exotische dieren dat gedumpt wordt, de jongste tijd fors is toegenomen. ‘Mensen kopen exotische dieren, maar kunnen die op termijn niet meer houden. Het aantal gedumpte dieren is in één jaar tijd maar liefst vervijfvoudigd’, aldus Mario Goes.

Bron/lees verder: Het Nieuwsblad
Met vriendelijke groet,
Martijn (Slangenforum beheerder)

Slangenforum - Passie voor slangen

Waardering: 72
Heeft bedankt: 3
ID: 7921

Re: SOS Reptiel: ‘Stop met je exotische dieren te dumpen’

Berichtdoor Bright_star » 05 sep 2014 15:10

Vind het verschrikkelijk dat mensen dieren gewoon dumpen! Je hebt er zelf voor gekozen en dan is het ook jouw verantwoordelijkheid. Als je er niet meer voor kunt zorgen dan zorg voor een nieuwe eigenaar! Kan er zo boos om worden :evil:
Onze beestenbende:
Boa constrictor imperator 1.1
Thamnophis Sirtalis Tetrateania 1.2
Pantherophis Guttata Guttata 3.0.5
Elaphe Obsoleta Quadrivittata 1.1
Lampropeltis Triangulum Hondurensis 1.3
Gekko Vittatus 1.1
Pogona Vitticeps 0.1
Eublepharis Macularius 0.4
Dasia olivacea 1.0

Waardering: 7
Heeft bedankt: 29
ID: 7811

Berichtdoor juicedg » 05 sep 2014 21:27

Je hebt ook teveel debielen in de hobby, eigenlijk uberhaupt in de wereld:(

Waardering: 46
Heeft bedankt: 56
ID: 5613
Land: België

Berichtdoor anne mardis » 06 sep 2014 07:24

1 grote oplossing , de prijs drastisch omhoog halen van de dieren, zodoende dat er minder impulsaankopen zijn

Waardering: 90
Heeft bedankt: 72
ID: 7723

Berichtdoor Nickyenjaimy » 06 sep 2014 09:12

Ja daar heb je gelijk in. Als het duurder is ben je van een hoop impuls aankopen af.

Maar aan de andere kant doet niet iedereen zijn impuls aankoop zomaar weer weg.

Bij ons blijft een dier heel zijn leven, spijt of niet, hadden we er maar beter over na moeten denken.

En ik denk dat iedereen wel eens spijt heeft, als je hond in de rui is en de haren Door het hele huis vliegen, de katten voor de zoveelste keer met een dood beest thuis komen wat persee in huis verder geslacht moet worden, of de slangen alles onder gekakt hebben :mrgreen: !

Maar vervolgens kijkt alles je weer lief en vertederend aan en is de spijt weer ver te zoeken :mrgreen:

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
1.2 Pantherophis guttatus 1x Amel (07/13) 1x wildkleur (14/08/13) 1 x snow motley Bella, Vicky en Sisi
0.5 Europese korthaar katten 2x (24/04/12) 1x (17/05/13) 2x (22/05/13) Snoopy, Snoezepoes, Micky, Cleo en Charly op de een of andere vreemde manier klein blijvende poezen
0.1 staby/wetterhoun (14/11/14) Lola

Waardering: 5
Heeft bedankt: 2
ID: 8195

Berichtdoor Nerodiakeeper » 06 sep 2014 10:31

Voor mij is het simpel genoeg: je haalt een levend wezen in huis en dan heb je de morele en ethische verantwoordelijkheid voor het welbevinden van dat wezen op je genomen.

Impulsaankopen heb ik genoeg gedaan, wel heb ik altijd wel gelet op simpele criteria als: pas het dier in de collectie, kan ik de verzorging op mij nemen etc. De introductie van Nerodia soorten in de collectie kwam nota bene van mijn vrouw die niet bijster gesteld was op deze dieren (bijtertjes), en dat wist ze. Desondanks wilde ze ze graag in de collectie (want ze vond ze zo mooi) (maar verzorgen mag ik doen, geeft niet lieverd) :)

'Als je een dier wilt, dan zul je er ook voor zorgen' heb ik mijn kinderen geleerd. En af en toe doet dat pijn, als er een dier overlijdt, als je moet pinnen bij de dierenarts, en rugpijn in mijn geval als ik complete stellingen moet 'uitroken' om van bloedmijt af te komen.

Gelukkig kunnen wij geen van allen in de toekomst kijken. Je weet doodeenvoudig niet wanneer er een einde aan jouw hobby komt. Alles is aan verandering onderhevig, ook je interesses. Leeftijd, gezinssamenstelling, werkdruk: alles heeft zo z'n invloed op het uitoefenen van de hobby.

En als laatste wil ik er aan toevoegen dat het niet alleen exoten zijn die 'en masse' gedumpt worden. Loop maar eens een dierenasiel binnen.
Laatst bijgewerkt door Nerodiakeeper op 06 sep 2014 10:42, in totaal 1 keer bewerkt.
2.2 Nerodia fasciata pictiventris
3.1 Nerodia fasciata fasciata
1.4 Nerodia rhombifer rhombifer
en verder ploeterend aan website

Berichtdoor Nerodiakeeper » 06 sep 2014 10:42

anne mardis schreef:1 grote oplossing , de prijs drastisch omhoog halen van de dieren, zodoende dat er minder impulsaankopen zijn

Waar. Maar hoe groter de vraag, des te lager de prijs. En daarmee is mijn kennis van de economie uitgeput :) Er zou minder gekweekt moeten worden, dat zou de prijs flink opjagen.

Waardering: 90
Heeft bedankt: 72
ID: 7723

Berichtdoor Nickyenjaimy » 06 sep 2014 10:56

Nerodiakeeper schreef:
anne mardis schreef:1 grote oplossing , de prijs drastisch omhoog halen van de dieren, zodoende dat er minder impulsaankopen zijn

Waar. Maar hoe groter de vraag, des te lager de prijs. En daarmee is mijn kennis van de economie uitgeput :) Er zou minder gekweekt moeten worden, dat zou de prijs flink opjagen.

Ja mee eens, maar kleine diertjes (lees baby's) zijn zó leuk, alleen vergeten Veel mensen dat ze geen baby blijven!

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
1.2 Pantherophis guttatus 1x Amel (07/13) 1x wildkleur (14/08/13) 1 x snow motley Bella, Vicky en Sisi
0.5 Europese korthaar katten 2x (24/04/12) 1x (17/05/13) 2x (22/05/13) Snoopy, Snoezepoes, Micky, Cleo en Charly op de een of andere vreemde manier klein blijvende poezen
0.1 staby/wetterhoun (14/11/14) Lola

Berichtdoor Nerodiakeeper » 06 sep 2014 11:44

Yep. En kleine diertjes worden groot. Soms erg groot. En soms verandert dat dociele kleine slangetje in een humeurig kreng :lol: En voor veel mensen is de lol er dan snel van af, geef ik toe.

Waardering: 36
Heeft bedankt: 13
ID: 6491

Berichtdoor Spijker » 06 sep 2014 16:03

Ja maar voor de jonge reptielenhouders is dat geen goed nieuws. Nu kostte mijn slang niet zoveel, maar als die prijzen erg omhoog gaan moet ik lang sparen.
Dieren:
- 0.0.1 Pantherophis Guttatus (Spijker)

Heeft bedankt: 6
ID: 8095

Berichtdoor Mictian » 06 sep 2014 17:33

Spijker schreef:

Ja maar voor de jonge reptielenhouders is dat geen goed nieuws. Nu kostte mijn slang niet zoveel, maar als die prijzen erg omhoog gaan moet ik lang sparen.
Gaat ook niet gebeuren. Zolang er reptielenliefhebbers zijn, zullen er volop jonge dieren zijn en daardoor kunnen de prijzen nooit heel hoog komen te liggen.

Waardering: 2
Heeft bedankt: 1
ID: 6200

Berichtdoor jebber » 06 sep 2014 17:44

Waarschijnlijker is dat de prijzen alleen maar verder dalen op de bijzondere morphs na dan. Waardoor dit probleem alleen maar erger word. Hoeveel slangen en baardagamen zie je wel niet op marktplaats gratis af te halen.

Waardering: 46
Heeft bedankt: 56
ID: 5613
Land: België

Berichtdoor anne mardis » 06 sep 2014 20:08

als ze minder beginnen kweken heb je een negatieve zaak ook , dan wordt er meer uit het wild gehaald

Waardering: 85
Heeft bedankt: 186
ID: 7206

Berichtdoor Mies » 07 sep 2014 15:14

Woest wordt ik van dit soort dingen... :evil:

Voor mij zijn mijn dieren mijn kinderen.. Hoe haal je het in je hoofd om deze dieren te dumpen.
7 prachtige roofdieren met en zonder pootjes :)

0.1. Europese Korthaar zwart 2001 "Eva" a.k.a. mevrouw poes
1.0. Lampropeltis Mexicana Greeri "Greeri"
0.1. Lampropeltis Getulus Floridana Brooksi "Brooksi"
0.1. Orthriophis Taeniurus SSP Blue Beauty 2013 "Chi"
0.1. Pantherophis Guttatus Anery 2007 "Shiva"
1.0. Pantherophis Guttatus Wildkleur papa/Missing Black mama 2012 "Isis"
0.1. Pantherophis Guttatus Wildkleur papa/Caramel mama 2012 "Osiris"

Heeft bedankt: 6
ID: 8095

Berichtdoor Mictian » 07 sep 2014 15:19

Ik denk dat de oplossing zoals zo vaak ook hier weer ligt in meer voorlichting. Mensen moeten weten wat voor dieren het zijn, hoe groot ze worden, wat ze nodig hebben, hoe oud ze worden, enzovoort. Daarnaast moet iedereen die een dier aan een ander verkoopt in ieder geval zijn best doen om uit te vinden of de aanstaande koper wel weet wat hij doet.

Keer terug naar Nieuws