Follow Slangenforum on Instagram  Follow Slangenforum on Twitter  Follow Slangenforum on Facebook 

‘Een derde van baasjes slangen wordt gebeten’

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over slangen. Nieuws over andere reptielen kan je lezen op het Reptielenforum.
Waardering: 49
Heeft bedankt: 21
ID: 5525
Land: Nederland

Re: ‘Een derde van baasjes slangen wordt gebeten’

Berichtdoor JvB-Python's » 15 apr 2013 14:24

ik ben in de jaren dat ik actief ben in de hobby een aantal keer goed gebeten door iets grotere dieren maar nog nooit door de reuze de ongevallen die dan gebeurd zijn gebeurde tijdens het voeren dat de dieren mijn warmte meer waarnamen dan die van de prooi en dan tjah.. nu heb ik er niet meer zoveel last van moet ik zeggen. enkel door de kleinste diertjes word ik nog eens gebeten doordat deze weinig door de huid heen komen of maar net en zelfs dit gebeurd vrij zelden. de grotere dieren pak ik zelf ook altijd met handschoenen en/of de haken.

met blote handen pak ik de dieren vrijwel nooit uit de bakken ik neem ze altijd uit met handschoenen en daarna kijk ik wat de stemming van het dier is en of het kan dat ik de handschoenen uit doe.

er worden vrij veel mensen gebeten door slangen maar vaak door de kleinere soorten naar mijn ervaring. omdat mensen hier minder bang voor zijn. ik zelf ben met de grotere dieren ook vele malen voorzichtiger dan bij de kleinere dieren.

natuurlijk zijn er wel een aantal die nooit gebeten zal zijn maar dit zijn veelal de gene die nog vrij nieuw zijn in de hobby en nog niet enorm veel ervaringen hebben met veel soorten.

dit is wat ik denk.
http://www.jvbpythons.webnode.nl
4.6 Malayopython reticulatus div Morphs
1.0 Python molurus bivittatus Patternless green Het. albino
1.1 Morelia amethistina Merauke
2.6 Morelia spilota div.
1.0 Varanus indicus
2.0 Tupinambis teguixin
0.1 Tupinambis rufescens
div. spinnen.

Waardering: 0
Heeft bedankt: 1
ID: 6049

Berichtdoor servil » 15 apr 2013 17:35

Ik denk dat het ook scheelt door de manier van benaderen, als mijn grote dame ligt te rusten dan pak ik haar niet zomaar ineens op maar zorg eerst dat ze mijn aanwezigheid heeft opgemerkt en dus weet dat ze opgepakt kan gaan worden.
Als je een slang ineens uit het niets oppakt dan kan er een schrik reactie komen en tja dan is aanvallen/bijten de beste verdediging.

Berichtdoor JvB-Python's » 15 apr 2013 22:55

servil schreef:Ik denk dat het ook scheelt door de manier van benaderen, als mijn grote dame ligt te rusten dan pak ik haar niet zomaar ineens op maar zorg eerst dat ze mijn aanwezigheid heeft opgemerkt en dus weet dat ze opgepakt kan gaan worden.
Als je een slang ineens uit het niets oppakt dan kan er een schrik reactie komen en tja dan is aanvallen/bijten de beste verdediging.

zeer zeker de manier van benaderen is veelal de oorzaak natuurlijk. maar in sommige gevallen zoals bij veel van de soorten die ik houd zit het gewoon in het bloed, het onbetrouwbare defensieve karakter.

ik zelf check bij de grote dieren voornamelijk of zij wakker zijn of niet. ook tik of raak ik ze aan om te zien of hun pupil vergroot of verkleint. zo merk je direct of de dieren wakker zijn. bij de kleinere dieren ben ik zelf heel eerlijk hiermee ben ik gewoon minder voorzichtig omdat ik niet vrees voor de schade die zij toebrengen.

dus is de manier van benaderen vaak ook veel anders dan bij de grotere gevaarlijke dieren.
2.6 Morelia spilota div.
1.0 Varanus indicus
2.0 Tupinambis teguixin
0.1 Tupinambis rufescens
div. spinnen.

Waardering: 46
Heeft bedankt: 56
ID: 5613
Land: België

Berichtdoor anne mardis » 19 apr 2013 15:17

Laat me ook zeggen dat als ik een dier of diertje koop ook op een beurs dat ik het dier wil handteren om te kijken of het gezond is , daardoor ben ik al meerdere malen gebeten door retic's.

Trouwens is het een schande als je eens gebeten wordt, ik denk het niet , maar natuurlijk moet je oppassen door welk dier je gebeten wordt, door een gifdier gebeten worden , dan komt het in de krant , maar veelal door wurgdieren is de schade beperkt.

Berichtdoor JvB-Python's » 19 apr 2013 17:55

dat heb ik inderdaad ook regelmatig met Morelia's die ik wil bekijken op beurzen. en zoals je zegt inderdaad is de schade beperkt maar toch wordt ik liever niet in mijn handen gepakt door de vrouwelijke retic hier in huis :lol:
2.6 Morelia spilota div.
1.0 Varanus indicus
2.0 Tupinambis teguixin
0.1 Tupinambis rufescens
div. spinnen.

Waardering: 46
Heeft bedankt: 56
ID: 5613
Land: België

Berichtdoor anne mardis » 19 apr 2013 18:34

ik heb het al van 2 volwassen vrouwen een kusje gekregen

Berichtdoor JvB-Python's » 19 apr 2013 19:10

auw :o het grootste waardoor ik gepakt ben was 2,5m en dat dier hield vast en begon te trekken aan mijn hand waardoor de wond openscheurde. dat was ook zeker geen pretje was een Morelia vandaar haha :lol:
2.6 Morelia spilota div.
1.0 Varanus indicus
2.0 Tupinambis teguixin
0.1 Tupinambis rufescens
div. spinnen.

Vorige

Keer terug naar Nieuws