Follow Slangenforum on Instagram  Follow Slangenforum on Twitter  Follow Slangenforum on Facebook 

Brekend: Petitie voor slangenverbod Marktplaats (update 7)

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over slangen. Nieuws over andere reptielen kan je lezen op het Reptielenforum.
Beheerder
Waardering: 37
Heeft bedankt: 17
ID: 7
Land: Nederland

Brekend: Petitie voor slangenverbod Marktplaats (update 7)

Berichtdoor Martijn » 20 maart 2012 00:09

Petitie voor slangenverbod Marktplaats
Door: Martijn

Vara's Vroege vogels heeft een petitie opgestart om 'de handel in wilde dieren op Marktplaats' te laten doen stoppen. Op de website word beweerd dat wilde dieren zoals uilen, eekhoorns en slangen 'gewoon tussen het speelgoed en het tweedehands tuinmeubilair staan', waarbij het welzijn van deze dieren 'ernstig in het geding' zou zijn. Verder meldt Vroege Vogels dat het ernaar streeft de internethandel in wilde dieren tussen particulieren onderling uit te bannen, te beginnen op Marktplaats.

UPDATE 20 MAART 2012 17:00
Actuele stand: de Vara Vroege vogels website meldt dat er al meer dan 700 handtekeningen zijn gezet onder de petitie. Op het openbare reactieformulier blijft het echter vooralsnog relatief rustig.

Aandacht op de radio: Vara programma DeGids.fm had vandaag Janine Abbring te gast, ze vertelde over de campagne. Op de website is het gesprek terug te luisteren.

Vanavond op TV: Vara's Vroege vogels komt elke dinsdag tussen 19.20 en 19:55 uur op Nederland 2. Het is aannemelijk dat er in de uitzending van vanavond aandacht aan deze petitie zal worden besteed, teneinde meer handtekeningen te kunnen verwerven. Een ooievaar zal onder de noemer 'Ooievaar Freedom en de strijd tegen Marktplaats' de mensen moeten overtuigen en overhalen tot deelname aan de petitie.

700.png

UPDATE 20 MAART 21.33
De uitzending is terug te kijken via :arrow: Uitzending gemist

Zoals verwacht was er van objectieve journalistiek geheel geen sprake. Ze gingen ook bij Marktplaats op bezoek. De woordvoerder kreeg geen enkele gelegenheid om uit te spreken. Ze lieten de man precies zeggen wat ze wilden horen, en de rest deed er niet toe. Marktplaats was op dat moment in ieder geval niet van plan om het te verbieden, omdat het bij wet is toegestaan. Ook het feit dat moedermaatschappij Ebay het wel verbied, heeft geen invloed op wat Marktplaats toestaat (eigen koers binnen Nederlandse wetgeving). Het is de vraag of MP onder 'maatschappelijke druk' zal toegeven. En of dat Ebay verzoekt aan MP om het te verbieden. In de uitzending bleek ook de Partij voor de Dieren betrokken te zijn, of de actie in ieder geval te ondersteunen.

De petitie is inmiddels al door duizenden mensen ondertekend.

UPDATE 21 MAART 17:38
Vanochtend werd er op Radio 3 in het programma van Giel Beelen gedurende ruim zeven minuten aandacht besteed aan de petitie. Het fragment is hier terug te luisteren. Hierin werd duidelijk dat ze 'voorlopig nog even door gaan' met de actie voordat ze met de handtekeningen naar Marktplaats stappen. Naast vogels en uilen, haalde Giel ook specifiek 'slangen' aan als voorbeeld, in het gesprek met Menno Bentveld. Gisteravond werd er op het Reptielenforum gesproken over een onafhankelijk alternatief voor Marktplaats, mochten zij toegeven aan de petitie van de Vara. In het programma van Giel van vanochtend, kwam ook de wens voor een alternatief ter sprake: 'daar zijn we nu mee bezig, alle machines draaien'. Ondermeer de Dierenbescherming, Vogelbescherming en asiels zouden hierbij betrokken worden.

Inmiddels zijn er al ongeveer 5000 handtekeningen verzameld.

UPDATE 23 maart 21:00
Het aantal hantekeningen heeft de 10.000 inmiddels gepasseerd.
In de radio uitzending van Vroege vogels van aanstaande zondag word uiteraard weer aandacht besteed aan de petitie. Als je deze uitzending wilt beluisteren, stem dan zondagochtend af op Radio 1. Het tijdstip van de uitzending is voor de echte 'vroege vogels', namelijk van 08:00 tot 10:00.

UPDATE 25 maart 23:30
De petitie is inmiddels ruim 12.000 maal ondertekend.
De podcast van de radio uitzending van zondagochtend is hier op te vragen. Het stuk over de petitie word behandeld tussen 1:38:08 en 1:49:41 (bij benadering). Er zaten twee organisaties aan tafel, te weten de Dierenbescherming en Vogelbescherming. Er was geen partij aan tafel die de petitie ter discussie zou kunnen stellen.
De uitzending concentreerde zich - net als een groot deel van de campagne - rondom vogels. Ter sprake kwam onder andere, dat dieren tussen de spullen op Marktplaats impulsaankopen zou stimuleren. Ook zouden er trends zichtbaar zijn, in de zin van dat steeds meer mensen zich met exotischere dieren willen onderscheiden (indruk maken). Als voorbeeld werd een vergelijking getrokken tussen een gewone kanarie en een uil (Harry Potter), en met een python 'ben je de man'.
Marktplaats zou voorts werken aan een informatiepagina ('denk na voordat je iets koopt'), maar dat zou onvoldoende voldoen.
Betreft wetgeving, zou de Dierenbescherming het liefste zien dat alle diersoorten aan bod komen op de positieflijst, dus niet alleen zoogdieren, maar ook reptielen en amfibieën. Dit jaar word het Besluit gezelschapsdieren behandeld in de kamer. Het verzoek van de DB voor een verbod op de handel in dieren via internet, werd niet gehonoreerd door de staatssecretaris.

UPDATE 1 april 20:30
In de radio uitzending van vanochtend werd kort aandacht besteed aan het feit dat steeds meer organisaties de petitie hebben ondertekend. Dit zijn onder andere de Zoogdiervereniging, Bont voor Dieren, RAVON, Partij voor de Dieren en Stichting AAP. Er volgde een korte reportage waarbij een verslaggever te gast was bij Stichting AAP. Al snel ging de uitzending verder en over op andere onderwerpen. Ook was dit item vroeg geprogrammeerd. Het is gebruikelijk op vroege tijdstippen op zondag, om aandachtsbehoevende punten zo laat mogelijk te programmeren. Dan bereik je de meeste luisteraars. Betreft de TV uitzendingen is er al even geen noemenswaardige aandacht meer voor de petitie, welke inmiddels al ruim 18.000 keer ondertekend is.

UPDATE 9 april 2012
In de eerstvolgende TV uitzending (dinsdag tussen 19.20 en 19:55 uur op Nederland 2) word er weer aandacht besteed aan de petitie, waarvan de teller inmiddels de 21.000 is gepasseerd. In de aankondiging op de website word nu niet gesproken over de grotere wurgslangen op Marktplaats, maar worden gifslangen aangehaald. Vroege Vogels gaat undercover op bezoek bij een aantal adverteerders. Het is onduidelijk of dit ook gebeurd is bij aanbieders van reptielen, daar dit niet als voorbeeld in de opsomming staat vermeld.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Martijn (Slangenforum beheerder)

Slangenforum - Passie voor slangen

Beheerder

Re: Brekend: Petitie voor slangenverbod Marktplaats (update)

Berichtdoor Martijn » 20 maart 2012 17:57

UPDATE
Er is een update geplaatst, onder andere met de actuele stand van de opgehaalde handtekeningen. Deze is echter vrijwel direct weer verouderd.
Voorts werd er op de radio aandacht aan besteed, en komt deze petitie vanavond aan bod op TV.
Met vriendelijke groet,

Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 5618

Berichtdoor Castio » 20 maart 2012 21:05

Damn, dat had ik wel willen zien, maar ik lees dit natuurlijk net weer een dag te laat :roll: Zal eens kijken of ze hem 'gemist' hebben.

Beheerder

Berichtdoor Martijn » 20 maart 2012 21:33

:arrow: Uitzending gemist

De petitie is inmiddels al door duizenden mensen ondertekend.

Zoals verwacht was er van objectieve journalistiek geheel geen sprake. Ze gingen ook bij Marktplaats op bezoek. De woordvoerder kreeg geen enkele gelegenheid om uit te spreken. Ze lieten de man precies zeggen wat ze wilden horen, en de rest deed er niet toe. Marktplaats was op dat moment in ieder geval niet van plan om het te verbieden, omdat het bij wet is toegestaan. Ook het feit dat moedermaatschappij Ebay het wel verbied, heeft geen invloed op wat Marktplaats toestaat (eigen koers binnen Nederlandse wetgeving). Het is de vraag of MP onder 'maatschappelijke druk' zal toegeven. En of dat Ebay verzoekt aan MP om het te verbieden.

In de uitzending bleek ook de Partij voor de Dieren betrokken te zijn, of de actie in ieder geval te ondersteunen. Als ze slagen met deze actie, vrees ik voor wat er verder komen zal. Als 1 domino steentje tegen de ander valt...
Met vriendelijke groet,

Berichtdoor Castio » 20 maart 2012 23:13

Ja lastig.. Ik denk als ze marktplaats dat verbod opleggen, er weer andere websites worden gemaakt.
Ik vind het lastig zoiets. Dat mensen uilen en grote vogels in een parkieten hok stoppen omdat ze het mooi vinden, en ze daar de mogelijkheid toe hebben omdat het op marktplaats zonder voorwaarden te kopen is, vind ik ook een naar idee. Maar goed, het is niet de meerderheid van de dieren dat een slecht leven lijdt omwille van de verkoop op marktplaats. Daarbij komt, dat er hoe dan ook altijd wel een manier wordt gevonden, illegaal te handelen in wat dan ook, met of zonder marktplaats. Ik vind het prima, als marktplaats gewoon blijft zoals het is. We hebben immers ook de mogelijkheid, mensen met illegale of dieronvriendelijke verkoop te melden.

ID: 1049

Berichtdoor starline » 21 maart 2012 03:29

Castio schreef:Ik vind het lastig zoiets. Dat mensen uilen en grote vogels in een parkieten hok stoppen omdat ze het mooi vinden, en ze daar de mogelijkheid toe hebben omdat het op marktplaats zonder voorwaarden te kopen is, vind ik ook een naar idee.

IDD!! :evil:

En hoe zit het met vissen in een aquarium dan?
En een konijn dan? Mag die dan WEL in een kooitje gehouden worden?? (helemaal alleen, terwijl ze in groepsverband horen te leven!!) :?
0.1.0 surinaamse roodstaart B.C.C
0.0.1 nicaragua lokatiteit B.C.I
1.0.0 python regius
2.6.8 pantherophis guttatus (morphs en wk)

ID: 3679

Berichtdoor RvanNoije » 21 maart 2012 08:20

Ik kweek ook met mijn slangen en die verkoop ik ook. Ik probeer daarbij altijd te achterhalen
hoe de mensen de slangen gaan houden; niet in een te klein terra en dergelijke.

Ik heb vaak genoeg dat ik mensen weiger een slang te verkopen omdat ik dan het idee heb
dat de slang niet goed terecht komt. Als iemand op marktplaats zit en hetzelfde doet als ik
dan vind ik het helemaal niet erg dat hij / zij de slangen via marktplaats verkoopt. Hij / zij
zorgt er dan namelijk wel voor dat de slangen goed terecht komen. DAT telt in mijn ogen.
Groeten,
Ramon

Berichtdoor Castio » 21 maart 2012 10:53

starline schreef:
Castio schreef:Ik vind het lastig zoiets. Dat mensen uilen en grote vogels in een parkieten hok stoppen omdat ze het mooi vinden, en ze daar de mogelijkheid toe hebben omdat het op marktplaats zonder voorwaarden te kopen is, vind ik ook een naar idee.

IDD!! :evil:

En hoe zit het met vissen in een aquarium dan?
En een konijn dan? Mag die dan WEL in een kooitje gehouden worden?? (helemaal alleen, terwijl ze in groepsverband horen te leven!!) :?

Helaas zijn het veel diersoorten die op een dieronvriendelijke manier gehouden of behandeld worden. Natuurlijk ben ik het hier niet mee eens. Het probleem is alleen een beetje, dat dieronvriendelijke mensen niet makkelijk tegen te houden zijn. Want een dier dat ze bij de dierenwinkel of een kweker kopen inplaats van marktplaats. Kunnen ze thuis net zo goed in een te klein en vies hok stoppen.

ID: 3198

Berichtdoor Dennis Dekkers » 21 maart 2012 11:37

Vind het op zich geen slecht idee als het verboden wordt, maar de manier waarop wel.
De hobby is vind ik persoonlijk ook te toegankelijk, nieuwe mensen zijn altijd welkom.
Maar wel met de goede redenen en verantwoordelijkheid!!!!
En de echte hobbyisten vinden de weg na elkaar en de beurzen wel.
Alleen de manier op dit nu gaat werken we naar een totaal verbod, zoals ze nu in EU bezig zijn met een white of black list.
Dat er veranderingen moeten/gaan komen is zeker, laten we alleen hopen dat als ze er komen de serieuze mensen met goede bedoelingen er niet al te veel onder lijden.
Gr Dennis

0.0.2 Rhadinophis prasinum
0.2.0 Elaphe Climacophora

ID: 2816

Berichtdoor guttata guttata » 21 maart 2012 12:10

ik vind dit eerlijk gezegd nergens op slaan..
als ze een verbod willen doen op wilde dieren, kun je beter de hele handel stoppen in dieren :S

alle dieren zijn wild, ook de huis,tuin en keukenkat...
zelfs de rashonden..

maarjh dat zijn dingen die de ''mens'' normaal vinden.
maar die mensen daar, kijken niet verder dan hun neus lang is...
alles wordt over 1 kam getrokken en de mensen die het goed doen, leiden daar onder.
beetje triest.

en ook het neppe van de meesten tv programma's is dat als ze iemand interviewen dat ze alleen de stukken gebruiken die zei willen horen... dus komt het nog voor een slechtere daglicht te staan...
2.0.0 sistrurus catenatus
0.0.2 L. parahybana

wilt nog:
Boiga Dendrophila
Python molurus bivittatus Hypo
Leiopython albertisii
Morelia spilota
Netpython Balli yellowhead
en nog veeeel meer....

Beheerder

Re: Brekend: Petitie voor slangenverbod Marktplaats (update

Berichtdoor Martijn » 21 maart 2012 17:44

UPDATE
  • 5000 handtekeningen
  • Radio uitzending van Giel Beelen (3FM)
Met vriendelijke groet,

Beheerder

Berichtdoor Martijn » 23 maart 2012 21:00

UPDATE
  • 10.000+ handtekeningen
  • Zondagochtend weer aandacht voor de petitie op de radio
Met vriendelijke groet,

Berichtdoor Castio » 23 maart 2012 21:01

Gaat hard :shock:

Beheerder

Berichtdoor Martijn » 23 maart 2012 21:15

Ja, maar dat verbaasd me eigenlijk niet zo. Als je kijkt naar op welke discutabele wijze ze ondertekenaars proberen voor zich te winnen, is succes gegarandeerd. Uiteindelijk is het nog steeds aan Marktplaats of ze (bepaalde soorten) dieren niet meer gaan toestaan.
Met vriendelijke groet,

ID: 2816

Berichtdoor guttata guttata » 23 maart 2012 23:16

Martijn schreef:Ja, maar dat verbaasd me eigenlijk niet zo. Als je kijkt naar op welke discutabele wijze ze ondertekenaars proberen voor zich te winnen, is succes gegarandeerd. Uiteindelijk is het nog steeds aan Marktplaats of ze (bepaalde soorten) dieren niet meer gaan toestaan.

ik heb zelf niks gehoord er van op de radio??

maar hoe of wat zeggen ze er over?
ben ik wel benieuwd naar eigenlijk... :holyshit:
2.0.0 sistrurus catenatus
0.0.2 L. parahybana

wilt nog:
Boiga Dendrophila
Python molurus bivittatus Hypo
Leiopython albertisii
Morelia spilota
Netpython Balli yellowhead
en nog veeeel meer....

Volgende