handel verbod???
72 berichten
• Pagina 4 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: handel verbod???
marinusspeelman schreef:Herman wat is nu precies je punt???
Want het is een conclusie die weinig bijdraagt in mijn ogen.
Niet elke exoot is een bedreiging, maar sommige wel...
Je kan dan beter werken van de kant dat ELKE exoot een bedreiging is en er langzaam achter komen dat sommige meevallen, dan dat je begint met elke exoot toelaten en dan vervolgens erachter komen welke een probleem zijn als ze al in grote getallen rond lopen/ kruipen/ zwemmen/ vliegen/ enz...
Verder ben ik het met je eens wat de planten betreft, maar aangezien de hobby zich bezig houdt met dieren kunnen we die beter buiten de discussie houden denk ik. En veel van de planten worden ook bewust ingevoerd (neem de naalbossen, niks maar dan ook niks hoort in NL voor te komen, en het is nog eens minder soortenrijk ook).
Maar laten we ons wel realiseren vanuit welke hoek we naar de exoten kijken en waar het topic over gaat, namelijk REGULATIE. Hoe meer hoe beter in mijn ogen en niet alleen vanwege het exoten probleem.
Marinus
Oh, ik dacht dat dit topic over een aankomende wetswijziging ging...
Mijn punt is dat we onze energie beter kunnen richten op die soorten die het natuurlijk evenwicht bedreigen, danwel zouden kunnen bedreigen. Dat is overigens niet iets wat je alleen maar achteraf kunt constateren. In elk geval 3 factoren spelen hierbij een rol:
1. Geen natuurlijke vijanden.
2. Geen concurrentie.
3. Groot aantal nakomelingen.
Dus dat Tijgerpythons en Nijlvaranen in Florida een plaag zullen worden is vrijwel zeker. Maar laten we vooral niet hysterisch doen als bijvoorbeeld een paar visjes uit het stroomgebied van de Donau deze kant op komen zwemmen.
Ik ben niet gemeen. Ik ben gewoon eerlijk.
- marinusspeelman
- Waardering: 0
- Heeft bedankt: 0
- ID: 2910
- Land: Nederland
Met regulatie doel ik ook op de wetgeving en daarmee wijk ik ook al beetje van de oorspronkelijke inhoud af, maar het hele discusseren over amerikaanse wetten snap ik niet helemaal (maar goed). Ik ben het met je laatste stuk helemaal eens (zelfs als over-ijverige Bioloog (dan wel biologie student). Maar ik denk dat het grotere plaatje van Regulatie interessanter is om eens goed aan te pakken en te bespreken dan exoten (helemaal in nederland waar zo'n beetje elke exoot die wij bezitten het loodje legt of overreden is voor het de overkant van de straat haalt). Het is vooral belangrijk dat wij als hobbyisten ideeen aandragen denk ik voor de regulatie voor er dus een handels-verbod of er nu al over gesproken wordt of niet (maar een aanloop is er doordat elk incident meteen weer in hart van nederland moet worden besproken/ gemeld en andere media, overdreven gedoe (Bijna alle gevallen bevind het ontsnapte dier nog in huis). Verder helpt het stereotyp reptielenhouder ook niet echt mee). Nu hebben we nog een mogelijkheid voor inbreng straks als het idee er eenmaal ligt niet meer.
Marinus
Marinus
- marinusspeelman
Veel tatoeages, met dan wel een cowboy hoed of lang haar (dan wel gewassen of niet; een wageningse reptielenhouder zou dan onder de niet horen te vallen (ik voldoe er helaas totaal niet aan)). Niet al te snugger over het algemeen, gedeeltelijk bestaand uit criminelen als ik de buitenwereld moet geloven, rare snuiters zijn het allemaal volgens dit beeld... Ik moet wel zeggen dat als ik op sommige beurzen rond kijk ik soms wel het gevoel krijg dat een gedeelte klopt. Het is onze variant op de patsers met hun bullterriers en dergelijke.
Marinus
Marinus
- blokkie
- ID: 1047
Een feit is wel dat de mensen die marinusspeelman beschrijft meest gezien worden in uitzendingen op en van Regionale Omroepen.
De rest van Nederland moet hier welhaast een negatief beeld van krijgen.
Ik ga deze mensen zeer beslist niet veroordelen, ik weet wel beter, maar een persoon die en niet van slangen ( reptielen ) en niet van lichaams versieringen houdt, krabt zich wel achter de oren, en krijgt mijns inziens een verkeerd beeld voor gezet.
De rest van Nederland moet hier welhaast een negatief beeld van krijgen.
Ik ga deze mensen zeer beslist niet veroordelen, ik weet wel beter, maar een persoon die en niet van slangen ( reptielen ) en niet van lichaams versieringen houdt, krabt zich wel achter de oren, en krijgt mijns inziens een verkeerd beeld voor gezet.
boidae schreef:is er een stereotyp reptielenhouder dan????
Zo ja graag een omschrijving
ja hoor, valt best te beschrijven als licht gestoord
you know, shit happens
- Peter S
- ID: 2114
Herman schreef:Peter S schreef:... ALLEMAAL afschieten ... Zo los je dat op.
Haha, die Peter. Of moet ik zeggen: Herr Flick?
Herr Engelbert von Smallhausen: I have a very sore head.
Herr Otto Flick: That is the least of your problems. You have been squashed well below the minimum height required for members of the Gestapo.
Never forgive, never forget...
- Peter S
Herman schreef:We mogen er van uitgaan dat de inspanningen van dat handjevol Muskusrattenvangers qua effectiviteit gelijk staat aan dweilen met de kraan open, en dus dat deze soort haar potentiële verspreiding in Nederland inmiddels wel heeft bereikt. Ik heb nog steeds droge voeten. En dan zijn er ook nog Moefflons, Walabi's, Muntjaks, en weet ik veel wat nog meer. Hebben we daar ooit echt last van gehad?
Wat ik zeggen wil: niet iedere exoot is een ramp.
En de meest schadelijke exoot is natuurlijk de mens. Allemaal afschieten?
Dat durf ik niet helemaal te bestrijden want jij hebt er voor gestudeert tenslotte.. maar ik ben zelf van mening dat iedere exoot wel degelijk een aanslag vormt voor de plaatstelijke flora en fauna.
Mooi voorbeeld: hier in de achtertuin hebben we muskusratten, op zich hele leuke beestjes ( http://www.deweekkrant.nl/files/pdfarch ... 0208_1.pdf ) maar ze maken WEL schade. In eerste instantie voornamelijk materiele en economische schade.. maar hier leven de ook in het leefgebied van de Noordse woelmuis.. die op zijn beurt dus weer onder druk komt te staan
Nijlganzen zijn qua agressie ook niet bepaald de minste en zitten onze (semi) inheemse overwinteraars in de weg.
- marinusspeelman
De nijlganzen zitten voornamelijk onze boeren in de weg.
Er is genoeg ruimte voor de ganzen, maar niet in combinatie met onze boeren.
Er is genoeg ruimte voor de ganzen, maar niet in combinatie met onze boeren.
Peter S schreef:Herman schreef:Peter S schreef:... ALLEMAAL afschieten ... Zo los je dat op.
Haha, die Peter. Of moet ik zeggen: Herr Flick?Herr Engelbert von Smallhausen: I have a very sore head.
Herr Otto Flick: That is the least of your problems. You have been squashed well below the minimum height required for members of the Gestapo.
Je snapt 'm.
Peter S schreef:Mooi voorbeeld: hier in de achtertuin hebben we muskusratten, op zich hele leuke beestjes ( http://www.deweekkrant.nl/files/pdfarch ... 0208_1.pdf ) maar ze maken WEL schade.
Dat verhaal van die dijken ken ik nu wel, dat had nu allang een keer gebeurd moeten zijn. De enige concrete schade die ik zie, zijn de salarissen van die rattenvangers waaraan ik moet meebetalen...
Darth Vader schreef:The circle is round...
Peter S schreef:In eerste instantie voornamelijk materiele en economische schade.. maar hier leven de ook in het leefgebied van de Noordse woelmuis.. die op zijn beurt dus weer onder druk komt te staan
Dat de Muskusrat de Noordse Woelmuis verdringt is natuurlijk wel een reële mogelijkheid, immers die soorten bezetten min of meer dezelfde oecologische niche. Trouwens, dan denk ik dat wat dat betreft de Waterrat zelfs nog meer in de gevarenzone zit. Hetzelfde zagen we met de introductie van de Grijze Eekhoorn in Groot Brittannië, die daar de Rode Eekhoorn vrijwel geheel vervangen heeft. Twee bakkers in dezelfde straat, dat gaat nu eenmaal niet.
Peter S schreef:Nijlganzen zijn qua agressie ook niet bepaald de minste en zitten onze (semi) inheemse overwinteraars in de weg.
Dat wordt inderdaad vaak beweerd, maar het strookt niet met mijn eigen waarnemingen. Wanneer ik ergens Nijlganzen zie, dan zie ik ook vrijwel altijd andere soorten eenden en ganzen in hun directe nabijheid. Ik denk dus dat het wel meevalt met die agressie.
- Peter S
Herman schreef:Darth Vader schreef:The circle is round...
Was het niet "The circle is complete" ?
Peter S schreef:Herman schreef:Darth Vader schreef:The circle is round...
Was het niet "The circle is complete" ?
Verrek, je hebt gelijk! Ken uw klassiekers, haha.
- sjonny1989
- ID: 2938
misschien wel heel raar maar we begonnen over de vraag hoe het zit met die wetgeving over de slangen die er aan komt
en nu hebben we het over exotische planten die hier in NL zijn
Volgens mij zitten we nog steeds op slangenforum.nl of zit ik hier op het groenevingerforum
als het nou gewoon over de slangen gaat prima maar plantjes nee sorry daar stel ik de vraag niet voor en ook niet hier
zo plantje vogeltje en die andere mafkezen SLANGEN daar ging de allereerste vraag over
Ik vraag het gewoon nog een keer weet iemand meer over de wetgeving hier in nederland (en ok amerika heeft hier inderdaad veel invloed op)
en nu hebben we het over exotische planten die hier in NL zijn
Volgens mij zitten we nog steeds op slangenforum.nl of zit ik hier op het groenevingerforum
als het nou gewoon over de slangen gaat prima maar plantjes nee sorry daar stel ik de vraag niet voor en ook niet hier
zo plantje vogeltje en die andere mafkezen SLANGEN daar ging de allereerste vraag over
Ik vraag het gewoon nog een keer weet iemand meer over de wetgeving hier in nederland (en ok amerika heeft hier inderdaad veel invloed op)
deze slangen heb ik op dit moment:
- 1.1 tijgerpython albino
- 0.1 tijgerpython wildkleur
- 1.0 koningspython wildkleur
- 1.0 Boa constrictor imperator integrade
- 0.1 Boa constrictor imperator pastel
- 1.1 melkslang
- 2.4 boa constrictor imperator
- 1.1 tijgerpython albino
- 0.1 tijgerpython wildkleur
- 1.0 koningspython wildkleur
- 1.0 Boa constrictor imperator integrade
- 0.1 Boa constrictor imperator pastel
- 1.1 melkslang
- 2.4 boa constrictor imperator
in nederland heb je dr geen last van .Een enkeling krijgt hier nl niet gedaan wat daar wel kan.
72 berichten
• Pagina 4 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5