Follow Slangenforum on Instagram  Follow Slangenforum on Twitter  Follow Slangenforum on Facebook 

handel verbod???

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over slangen. Nieuws over andere reptielen kan je lezen op het Reptielenforum.
Waardering: 4
Heeft bedankt: 0
ID: 178
Land: Nederland

Re: handel verbod???

Berichtdoor boidae » 26 dec 2009 17:31

Wonderer schreef:De wet waarover het gaat in dit topic betreft dus de S.373 wet.
Door deze wet mogen onderstaande dieren niet meer gekweekt en verkocht worden.

Python Molurus
Broghammeras Reticulatus
Python Sebae
Python Natalensis
Boa Constrictor
Eunectes Notaeus
Eunectes Deschauenseei
Eunectes Murinus
Eunectes Beniensis

Dit is wat ik tot nu toe kon vinden op een Amerikaanse site.
Ik vrees dus dat het menens is...

Met vriendelijke groeten

Seppe

Over kweken word niet gesproken de dieren mogen echter niet meer over de staatsgrens vervoerd worden.
je hebt pas echt een handycap als je niet toegeeft er een te hebben
elke seconde die je bezig bent met het verleden gaat af van je toekomst

If you talk to God, you're religious.
If God talks to you, you're psychotic...
Afbeelding[/hokje]

Waardering: 0
ID: 1133

Berichtdoor boa-spijker » 26 dec 2009 18:05

eigenlijk is het wel een redelijke maatregel

4% van de reptielen die geboren worden in het wild overleeft tot volwassen dier, en denk dat ze ook zo geevolueert zijn om zulke aantallen ter wereld te zetten.
en nu iedereen prive kweekt is er gewoon een overschot aan die reuzen

iedereen blijft kweken en kweken en nog eens kweken ..
alle dieren overleven .. want geen natuurlijke vijanden enz enz.

dalijk gaan die dieren ook weer kweken,
kijk bij nesten van 10 valt het allemaal wel mee .
maar als bob clarck 40 tot 50 eieren heeft ... van 1 dier dan worden ze uitgebroed en verkocht !!massa productie !! en niets meer met hobby te maken !

het is natuurlijk jammer van alle genetische kwalen !! want dat zijn het .. fouten van de natuur.

er zijn er een paar goed rijk van geworden en daar vinden wij het nog zielig voor ook !
ik zeg een grote pluim voor het verbieden van export !
dan kan de hobbyist hier gewoon zijn dieren voor een leuke prijs kwijt!
en niet die kut amerikanen alles tegen spotprijzen hier in de handel flikkeren !

en de meeste die zo'n reus kopen bij bob .. moet er vroeg of laat van af !
want die grote heren zijn gewoon weg niet door jan en alleman te houden !
dus iedereen koopt zon lief klein ding !
bij de 3 meter en 20 keer gebeten zijn moet hij er toch maar weer uit !!

vind het jammer dat ze boa op de lijst hebben gezet ! daar deze slang toch wel makkenlijker te houden is en voor mij niet te vergelijken is met tijgers retic's sabea's
maar voor de hobbist wel goed !! dan blijven de prijzen wat stabieler!!
en dat is toch wel een heel belangrijk iets vind ik ..
ik zie zo veel mensen balen als ze mooi nakweek hebben ....
er een prijs op zetten ,... en dat bob weer 100 euro er onder gaat !!

maar goed dit was even mijn mening er over !!

god bless america !!!!

Berichtdoor boidae » 26 dec 2009 20:29

spijker zal je pret ff bederven :mrgreen:

Er komt een staats overschreidend verbod ,nergens word er gesproken over het niet mogen uitvoeren ;) Als de americanen daar achter komen is er dus een mooie nieuwe markt voor hun nl export ;)
Denk dat de staten waar de vergunningen voor export worden aangevraagd maar wat graag meewerken,weer een stel potentiele faunavervalsers de deur uit.
Het zou dus maar zo kunnen zijn dat ze juist hun beestjes deze kant gaan opstuuren gezien ze hier iig nog iets waard zijn,de prijs kon dan nog wel eens harder gaan zakken ;)
Een beetje slimme ammy weet trouwens de wet wel te omzeilen door gewoon een import en export aanvraag te doen binnen de us,dat gebeurt nl ook al met andere dingen die niet zomaar de staatsgrens overmogen :mrgreen:

Afbeelding[/hokje]

ID: 2114

Berichtdoor Peter S » 27 dec 2009 14:35

Oplossing 1: alle (en dan bedoel ik echt ALLE) verwilderede exoten vogelvrij verklaren. Iedere yank heeft een wapen op zak, veldgidsje erbij.. " Oh, een nijlvaraan, die hoort niet in Florida!" Klikklak *boem* weer een probleem minder.

Hadden zwe hier met die roodwangen in het wild ook moeten doen.. en die grijze kuteekhoorns, halsbandparkieten, wasberen, muskusratten turkse tortels (ja echt! wie van jullie heeft ooit een nederlandse tortel gezien? )

En dan mogen ze ook gelijk die teringduiven in de stad aanpakken en de hoeveelheid kauwen en eksters tot een minimun reduceren, de helft van de zwijnen afschieten voor de kerst (volgend jaar dan) het roodwild ietsje verminderen, moeflons ALLEMAAL afschieten (want die horen hier ook niet)

Zo los je dat op.
Never forgive, never forget...

ID: 3782

Berichtdoor Leonsb » 27 dec 2009 14:37

Peter S schreef:Oplossing 1: alle (en dan bedoel ik echt ALLE) verwilderede exoten vogelvrij verklaren. Iedere yank heeft een wapen op zak, veldgidsje erbij.. " Oh, een nijlvaraan, die hoort niet in Florida!" Klikklak *boem* weer een probleem minder.

Hadden zwe hier met die roodwangen in het wild ook moeten doen.. en die grijze kuteekhoorns, halsbandparkieten, wasberen, muskusratten turkse tortels (ja echt! wie van jullie heeft ooit een nederlandse tortel gezien? )

En dan mogen ze ook gelijk die teringduiven in de stad aanpakken en de hoeveelheid kauwen en eksters tot een minimun reduceren, de helft van de zwijnen afschieten voor de kerst (volgend jaar dan) het roodwild ietsje verminderen, moeflons ALLEMAAL afschieten (want die horen hier ook niet)

Zo los je dat op.

:dank:

ID: 2910

Berichtdoor marinusspeelman » 27 dec 2009 17:08

Ja het probleem is echter dat de mensen die de beesten afschieten over het algemeen nog minder verstand hebben dan de dieren die ze zouden moeten schieten (en hoezo knallen als je ze ook gewoon kan wegvangen???).
Verder is de oorzaak van het probleem in amerika wel degelijk een gevolg van te weinig controle op de hobby.
Ze zouden gewoon een registratie systeem moeten opzetten zo'n verbod van import werkt toch niet, aangezien dat het probleem niet oplost maar binnen een staat houdt of buiten hun land (echt een oplossing van die achtelijke amerikanen, laten we het ergens anders dumpen). Alles wat je aankoopt moet je laten controleren en toestemming voor krijgen, alles wat doodgaat moet afgemeld worden en een systeem voor aanmelden van jongen en opgave van kopers. Bouw maar eens een echt netwerk op voor de AID. Laat ze maar op beurzen gaan staan en dergelijke. Als ze allereerst eens op beurzen vooraan zouden gaan staan bij de deur en mensen folders geven over wat ze moeten doen als ze reptielen houden en wat niet (want weet zeker dat de helft niet weet wat de AID wil zien aan papieren en wat je moet noteren en wat niet).

Gegroet,

Marinus

Berichtdoor boidae » 27 dec 2009 19:43

gaat niet werken dat kost geld en de aid heeft al moeten bezuinigen en is al terug naar maar een paar man.

Afbeelding[/hokje]

Berichtdoor Peter S » 27 dec 2009 20:42

marinusspeelman schreef:Ja het probleem is echter dat de mensen die de beesten afschieten over het algemeen nog minder verstand hebben dan de dieren die ze zouden moeten schieten

Dan denk ik toch dat je de gemiddelde jager niet al te hoog inschat
Grote slangen en hagedissen horen niet in de VS thuis.. Ergo: knallen. En iedere gek met een gebrek kan wel een alligator herkennen hoor.

marinusspeelman schreef:(en hoezo knallen als je ze ook gewoon kan wegvangen???).

Succes.. wel eens geprobeert een wilde niloticus of een verwilderde retic van 5 meter + te pakken.. veel plezier, maar ik ga het niet doen.
En dan heb je her dier gevangen.. waar ga je het laten? de reden dat mensen ze dumpen is omdat de opvancentra vol zitten, en de opvancentra zitten vol omdat iedere gek met een gebrek zomaar een tijger of retic kan kopen.

marinusspeelman schreef:Verder is de oorzaak van het probleem in amerika wel degelijk een gevolg van te weinig controle op de hobby.

Mwah.. en als er meer controle komt.. wat dan?
Dan komt er 2 keer per jaar een of andere ambtenaar kijken wat je voor dieren hebt, en verder niet..
Daarnaast helpt controle van geen kanten want er zijn genoeg mensen die ondergronds gaan en niets meer van zich laten horen.. net als in Belgie met de gifslangen.

marinusspeelman schreef:Ze zouden gewoon een registratie systeem moeten opzetten zo'n verbod van import werkt toch niet, aangezien dat het probleem niet oplost maar binnen een staat houdt of buiten hun land (echt een oplossing van die achtelijke amerikanen, laten we het ergens anders dumpen).

Goed idee, wie gaat het maken en wie gaat het bijhouden.. Amerikanen kunnen nauwelijks hun eigen land runnen, 30 miljoen mensen lopen daar onverzekerd rond en ze zullen dan even een "reptielen-registratie-systeem" gaan maken... ik betwijfel het..

marinusspeelman schreef: Alles wat je aankoopt moet je laten controleren en toestemming voor krijgen, alles wat doodgaat moet afgemeld worden en een systeem voor aanmelden van jongen en opgave van kopers.

Prachtig! helemaal mee eens!
Voor ieder dier wat je aanschaft een berg papieren invullen! dat scheid het kaf van het koren! (en dat meen ik echt.
Hoe meer registratie hoe beter! hier in Nederland had je vroeger een berg dieren die je eerst moest melden voordat je ze mocht houden.. het zou mooi zijn als ze eens een bult dieren op zo'n soort lijst gingen gooien..

marinusspeelman schreef:Bouw maar eens een echt netwerk op voor de AID. Laat ze maar op beurzen gaan staan en dergelijke. Als ze allereerst eens op beurzen vooraan zouden gaan staan bij de deur en mensen folders geven over wat ze moeten doen als ze reptielen houden en wat niet (want weet zeker dat de helft niet weet wat de AID wil zien aan papieren en wat je moet noteren en wat niet).

De AID weet 9 van de 10 keer zelf niet waar ze naar moeten kijken ( en dat ie niet vervelend bedoeld)
Die gasten hebben veel meer aan hun hoofd dan alleen het controleren op reptielen en andere diertjes hoor.
En de verzorging zal ze ook een worst zijn. al hou je ze in een vuilnisvat. Als je papaieren kloppen ben je in orde.

ID: 4148

Berichtdoor GerritH » 27 dec 2009 20:47

Peter S schreef:

Peter tijdens een wandeling in een natuurgebied+ :rak:
Maar inderdaad, ik heb wel eens Nederlandse tortels gezien, maar inderdaad tegenwoordig niet veel meer en ook niet vaak. Overigens is de Turkse tortel hier bij mijn weten op eigen kracht gekomen en is het dus stikt gesproken geen exoot. Dat geldt niet voor die import bevers uit de Biesbosch :rak:
Die roodwangen kunnen zich hier niet voortplanten en zijn dus eigenlijk geen probleem, dat wordt het wel als je ze zoals een paar idioten doen naar een warmer land (Italië) gaat verplaatsen :rak:

Gerrit

Berichtdoor Peter S » 27 dec 2009 20:50

GerritH schreef:
Peter S schreef:Peter tijdens een wandeling in een natuurgebied+ :rak:

Ik woon middenin een natuurgebied.
Naast Dwergganzen, alle soorten zwanen, velduilen, ijsvogels en meer van dat moois hebben we hier ook Muskusratten, schildpadden, nijlganzen en nog een bult flora die de boel aan het verstieren zijn.
een paar jaar terug zwommem er bij mij " in de achtertuin" nog 7 soorten vissen die op de rode lijst staan.. ik vraag me af hoeveel er nog over zijn..

Berichtdoor marinusspeelman » 27 dec 2009 21:43

Dan denk ik toch dat je de gemiddelde jager niet al te hoog inschat
Grote slangen en hagedissen horen niet in de VS thuis.. Ergo: knallen. En iedere gek met een gebrek kan wel een alligator herkennen hoor.

Weet hoe het gaat hier in gelderland met het jagen en wildbeheer, en de jagers hier zouden de zieke/ oude dieren bij veel soorten eruit moeten vissen vanwege overpopulatie, maar alles wat langskomt wordt zo'n beetje neer gejaagd door een gedeelte. Vandaar mijn lage dunk. En ik weet dat de dieren er niet horen, en dat er wat aan gedaan moet worden, hoewel daar ook vraagtekens bij gezet kunnen worden (zoals altijd). Weet ook dat je beter een persoon kan laten rondlopen of een paar in plaats van alle jagers (loopt straks heel de VS uit op de steden grotendeels na om wat reptielen te knallen).

Succes.. wel eens geprobeert een wilde niloticus of een verwilderde retic van 5 meter + te pakken.. veel plezier, maar ik ga het niet doen.
En dan heb je her dier gevangen.. waar ga je het laten? de reden dat mensen ze dumpen is omdat de opvancentra vol zitten, en de opvancentra zitten vol omdat iedere gek met een gebrek zomaar een tijger of retic kan kopen.

Ja ik weet ook dat er een grens is wat je kan reden van de kogel, maar hoezo moeten de dieren het slachtoffer worden van een stel achtelijke mongolen? Het hele probleem zou niet bestaan als er juist een registratie zou zijn (zowel bij aanschaf en bij verkoop dan wel sterfte; verantwoording afleggen voor de dieren, als dier overleden is aantonen, als dier verkocht gegevens koper overhandigen).

Mwah.. en als er meer controle komt.. wat dan?
Dan komt er 2 keer per jaar een of andere ambtenaar kijken wat je voor dieren hebt, en verder niet..
Daarnaast helpt controle van geen kanten want er zijn genoeg mensen die ondergronds gaan en niets meer van zich laten horen.. net als in Belgie met de gifslangen.

Bedoelde dat je bij aankoop van een nieuw dier, automatisch via de verkoper aangemeld wordt in een register met je dier en dat er dan een controle komt bij jou thuis naar je dieren en of alles klopt. En tuurlijk gaan er mensen ondergronds werken, dat gebeurt nu ook met een aantal illegale soorten dan wel cites soorten. Daar kun je weinig aan doen behalve soort meld punt of iets dergelijks en veel hobbyisten die al wel in het systeem zouden staan kopen zo'n dier niet.Net las dat mensen die niet in het systeem staan geen dieren kopen die ervoor zorgen dat ze er wel in komen (scheiden van het kaf en het koren...).
En natuurlijk moet de controle worden uitgebreid en mensen met meer kennis worden ingezet.

gaat niet werken dat kost geld en de aid heeft al moeten bezuinigen en is al terug naar maar een paar man.

Laat de hobbyist maar betalen, net zoals nu gebeurt met exporten van varkens, kippen en dergelijke. Het is sowieso al belagelijk dat al die dieren een export vergunning nodig hebben en dat de reptielen zo weg kunnen. Ik betaal graag extra hoor als dat betekent dat ik in een systeem beland waar het duidelijk blijkt dat ik mijn zaakjes netjes op orde heb. Als de hobbyist betaald voor de controle, die verplicht zou moeten worden gestelt (veel hobby goede mensen blij en de regering blij), kunnen ze de tijd nemen om echt goed te controleren, niet alleen papierwerk maar ook verblijven , dieren enz... Ik ben het spugzat dat er zoveel wordt gerodzooit met papieren van dode dieren en dergelijke.

Gegroet,

Marinus

Berichtdoor marinusspeelman » 27 dec 2009 21:51

Het kan zijn dat mijn verwoording nogal kort door de bocht is, maar weet wel dat het zou werken. Het zou ons alleen geld kosten als hobbyist en een systeem opleveren waarin eindelijk goede controle is. En de ondergrond zou langzaam aan opgedoekt kunnen worden door extra zoekwerk/ tips, enz..., maar vooral doordat je nauwelijks van je nakweek afkomt (wat ondergronds gaan niet bepaald aantrekkelijker maakt).

Marinus

Berichtdoor Peter S » 27 dec 2009 23:25

marinusspeelman schreef:maar hoezo moeten de dieren het slachtoffer worden van een stel achtelijke mongolen?

:mrgreen:
Dankje! ik heb een tijdje zitten twijfelen of ik deze term wel in mijn verhaaltje moest zetten..

Wat mij betreft mogen alle " achterlijke mongolden" die deze dieren aanschaffen en weer dumpen de kogel krijgen..

:zwaai: peter, is ook een keer kort door de bocht.

Waardering: 14
Heeft bedankt: 5
ID: 1676

Berichtdoor Herman » 28 dec 2009 17:36

Peter S schreef:... ALLEMAAL afschieten ... Zo los je dat op.

Haha, die Peter. Of moet ik zeggen: Herr Flick? ;)

Wat mij dan weer verbaast is dat vrijwel niemand zich druk maakt om verwilderde exotische planten, terwijl het in Nederland alleen al om vele honderden soorten gaat. Sommige daarvan, zoals bijvoorbeeld bepaalde vijverplanten (Waterhyacinth, Mosselplant, Canadese Waterpest), hebben een veel grotere invloed op het natuurlijk evenwicht dan welk exotisch dier dan ook. En we zijn er allemaal schuldig aan. Wie heeft er geen exoten in zijn tuin?

Kijk, de introductie van de Nijlbaars in het Victoriameer, en die van de Reuzenpad in Australië, dat was een ramp. De (onopzettelijke) introductie van Boiga irregularis op het eiland Guam, ook al geen goed idee. On topic, ook de introductie van reuzenslangen en varanen in het zuiden van Florida heeft de potentie om uit te draaien op een tragedie. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijke gevolgen voor de ernstig bedreigde Everglades Poema, of voor de Amerikaanse Krokodil.

Maar zo gaat het gelukkig lang niet altijd. Om in Florida te blijven, daar komen ook talloze soorten exotische anolissen, gecko's en kikkers voor die op geen enkele wijze het natuurlijk evenwicht verstoren. Dichter bij huis, toen de Halsbandparkiet en de Nijlgans zich pas hadden gevestigd in Nederland, werd door bepaalde (mediageile) biologen zowat het einde der tijden aangekondigd. Tegenwoordig zitten ze vrijwel overal, maar de wereld is nog steeds niet vergaan. Ze zouden inheemse soorten verdringen... Welke dan? De Muskusrat, ook al zo'n mooi voorbeeld. We mogen er van uitgaan dat de inspanningen van dat handjevol Muskusrattenvangers qua effectiviteit gelijk staat aan dweilen met de kraan open, en dus dat deze soort haar potentiële verspreiding in Nederland inmiddels wel heeft bereikt. Ik heb nog steeds droge voeten. En dan zijn er ook nog Moefflons, Walabi's, Muntjaks, en weet ik veel wat nog meer. Hebben we daar ooit echt last van gehad?

Wat ik zeggen wil: niet iedere exoot is een ramp.

En de meest schadelijke exoot is natuurlijk de mens. Allemaal afschieten?
Ik ben niet gemeen. Ik ben gewoon eerlijk. :twisted:

Berichtdoor marinusspeelman » 28 dec 2009 19:19

Herman wat is nu precies je punt???
Want het is een conclusie die weinig bijdraagt in mijn ogen.
Niet elke exoot is een bedreiging, maar sommige wel...
Je kan dan beter werken van de kant dat ELKE exoot een bedreiging is en er langzaam achter komen dat sommige meevallen, dan dat je begint met elke exoot toelaten en dan vervolgens erachter komen welke een probleem zijn als ze al in grote getallen rond lopen/ kruipen/ zwemmen/ vliegen/ enz...
Verder ben ik het met je eens wat de planten betreft, maar aangezien de hobby zich bezig houdt met dieren kunnen we die beter buiten de discussie houden denk ik. En veel van de planten worden ook bewust ingevoerd (neem de naalbossen, niks maar dan ook niks hoort in NL voor te komen, en het is nog eens minder soortenrijk ook).
Maar laten we ons wel realiseren vanuit welke hoek we naar de exoten kijken en waar het topic over gaat, namelijk REGULATIE. Hoe meer hoe beter in mijn ogen en niet alleen vanwege het exoten probleem.

Marinus

VorigeVolgende

Keer terug naar Nieuws