Lease een slang
Re: Lease een slang
Puddingbuks schreef:Vind het best een aardig idee om een dier te kunnen leasen.
Een reptiel vind ik eerlijk gezegd niet het juiste dier voor dit soort projecten. Zoveel reptielenleed is er niet als gevolg van mensen die een reptiel aanschaffen en er later toch op terugkomen.
Weet je zeker dat er weinig reptielenleed is? Waar baseer je dat dan op?
Ga dan honden, katten, fretten, enz. leasen. Daar gebeuren veel ergere dingen mee, zeker in de vakantieperiode.
Wat bedoel je? Heeft een reptiel niet evenveel recht op een goed leven als een hond, kat of fret?
Gewoon nieuwschierig.
Grtz,
Erik
Educatie staat voorop. De voorwaarden zijn streng, eerlijk en duidelijk. Het leasebedrag is een jaarbedrag en heeft als doel mensen aan te spreken die uit (dieren) liefde iets willen betekenen voor het huidige "vondelingen-probleem".
Dus niet mensen die goedkoop aan nieuwe dieren willen komen.
Uiteraard willen we niet bijdragen aan het probleem, dus zowel eigenaar als de terraria moeten aan bepaalde kwalitatieve aspecten voldoen. Een standaard terrarium voldoet bij gemiddeld gebruik niet. Kijk maar naar de hoeveelheid ontsnapte dieren.
Want: wanneer de terraria, volgens liefhebbers, wel zouden voldoen, dan lijkt er iets flink mis met de gemiddelde slangenhouder, toch? Terrarium dicht doen lijkt dan een grote uitdaging te zijn.
Overigens hebben we dit idee aan de hand van het honden en katten probleem opgedaan. Binnen die sector slaat het aan. Zal ook wel met de aaibaarheidsfactor te maken hebben.
Hopelijk slaat het aan, zodat de maatschappij meehelpt het, grotendeels, door de liefhebbers veroorzaakte ""vondelingen" probleem op te lossen.
Grtz,
Erik
Dus niet mensen die goedkoop aan nieuwe dieren willen komen.
Uiteraard willen we niet bijdragen aan het probleem, dus zowel eigenaar als de terraria moeten aan bepaalde kwalitatieve aspecten voldoen. Een standaard terrarium voldoet bij gemiddeld gebruik niet. Kijk maar naar de hoeveelheid ontsnapte dieren.
Want: wanneer de terraria, volgens liefhebbers, wel zouden voldoen, dan lijkt er iets flink mis met de gemiddelde slangenhouder, toch? Terrarium dicht doen lijkt dan een grote uitdaging te zijn.
Overigens hebben we dit idee aan de hand van het honden en katten probleem opgedaan. Binnen die sector slaat het aan. Zal ook wel met de aaibaarheidsfactor te maken hebben.
Hopelijk slaat het aan, zodat de maatschappij meehelpt het, grotendeels, door de liefhebbers veroorzaakte ""vondelingen" probleem op te lossen.
Grtz,
Erik
- Xandra
- Waardering: 0
- Heeft bedankt: 0
- ID: 1311
Beste Erik,
Ik ben ervan overtuigd,dat volwassen slangen niet uit een keurig gesloten terrarium met schuifruiten ontsnappen.
Ik heb zo`n 12 jaar mijn slangen in eigen gebouwde terraria met schuifruiten,
maar er is nog nooit iets ontsnapt.
Ontsnappingen vinden plaats bij mensen die vergeten een deurtje te sluiten,
of een te jonge (dunne) slang in een terrarium met schuifruiten houden,
of geen jongen verwachten die tussen de schuifruiten kunnen kruipen.
Soms maken mensen een inschattingsfout. (bij de beste overkomt dat,dat weet jij ook)
Bij Serpo zelf ontsnapt er ook wel eens wat. Jaja,hoe weet ik dat,he?
Ach,dream on.....
Als alle opvangcentra voor reptielen de dieren gewoon herplaatsen,
dan is er geen probleem van overvolle opvangcentra want er is genoeg vraag naar reptielen.
Maar ik snap het wel,hoor.
Je wilt als liefhebber je dieren niet uit handen geven. Dat doe ik ook namelijk liever niet.
Maarja,soms moet je gewoon!
En soms moet je ook wel eens iets doen wat je niet zo leuk vind. (reptielen opvoeren aan een ander dier)
Ach,wij zijn toch geen vegetariërs/veganisten?
Doe niet zo bekrompen!
Ik ben ervan overtuigd,dat volwassen slangen niet uit een keurig gesloten terrarium met schuifruiten ontsnappen.
Ik heb zo`n 12 jaar mijn slangen in eigen gebouwde terraria met schuifruiten,
maar er is nog nooit iets ontsnapt.
Ontsnappingen vinden plaats bij mensen die vergeten een deurtje te sluiten,
of een te jonge (dunne) slang in een terrarium met schuifruiten houden,
of geen jongen verwachten die tussen de schuifruiten kunnen kruipen.
Soms maken mensen een inschattingsfout. (bij de beste overkomt dat,dat weet jij ook)
Bij Serpo zelf ontsnapt er ook wel eens wat. Jaja,hoe weet ik dat,he?
Ach,dream on.....
Als alle opvangcentra voor reptielen de dieren gewoon herplaatsen,
dan is er geen probleem van overvolle opvangcentra want er is genoeg vraag naar reptielen.
Maar ik snap het wel,hoor.
Je wilt als liefhebber je dieren niet uit handen geven. Dat doe ik ook namelijk liever niet.
Maarja,soms moet je gewoon!
En soms moet je ook wel eens iets doen wat je niet zo leuk vind. (reptielen opvoeren aan een ander dier)
Ach,wij zijn toch geen vegetariërs/veganisten?
Doe niet zo bekrompen!
Ik heb;
1.0. Pantherophis guttatus Okeetee
1.0. Pantherophis guttatus striped/motley
1.0. Lampropeltis alternata blairi
1.0. Gonyosoma oxycephala
1.0. Lamprophis fuliginosus
1.0. Coelognathus helena
1.0. Coelognathus helena
Hallo Xandra,
Niks is verplicht aan dit initiatief. Gewoon lekker doorgaan met je hobby.
Wel goed om te weten dat jij de verantwoordelijkheid voor 100% bij de liefhebber legt.
Grtz,
Erik
Wel goed om te weten dat jij de verantwoordelijkheid voor 100% bij de liefhebber legt.
Grtz,
Erik
- Xandra
EdH schreef:Hallo Xandra,
Grtz,
Erik
Tuurlijk ben je als houder van dieren zelf verantwoordelijk voor je dieren!
Maar mensen maken nou eenmaal wel eens een fout.
Ook Serpo.
En dan hoef je het niet te vergoeilijken via een privebericht,hoor Erik,
maar wel het vingertje naar ons hobbyisten richten.
Flauw is dat.
Doe gewoon je taak als opvang en verder geen gelul.
Ik wens Serpo veel geluk,maar wel op een eerlijke manier.
Ik heb;
1.0. Coelognathus helena
1.0. Coelognathus helena
- Puddingbuks
- ID: 1533
- Land: Nederland
EdH schreef:Puddingbuks schreef:Vind het best een aardig idee om een dier te kunnen leasen.
Een reptiel vind ik eerlijk gezegd niet het juiste dier voor dit soort projecten. Zoveel reptielenleed is er niet als gevolg van mensen die een reptiel aanschaffen en er later toch op terugkomen.
Weet je zeker dat er weinig reptielenleed is? Waar baseer je dat dan op?Ga dan honden, katten, fretten, enz. leasen. Daar gebeuren veel ergere dingen mee, zeker in de vakantieperiode.
Wat bedoel je? Heeft een reptiel niet evenveel recht op een goed leven als een hond, kat of fret?
Gewoon nieuwschierig.
Grtz,
Erik
Dat baseer ik op het feit dat er in verhouding veel meer honden, katten, cavia's, enz. als huisdier worden gehouden.
Natuurlijk kom je, omdat je je met deze hobby bezighoud, regelmatig mensen tegen die een reptiel hebben aangeschaft en daar later op terugkomen. Dat komt niet alleen bij reptielen voor maar bij alle soorten huisdieren, in verhouding is het probleem met reptielen dus vrij kleinschalig.
Ik heb hier minder moeite met bepaalde dingen die de "liefhebber" zijn dieren aandoet. Een slang kopen, drie jaar in een curvertje pleuren, laten fokken en vervolgens drie keer per dag op marktplaats adverteren. Je ziet bij elke populaire slangensoort binnen de kortste keren het aanbod groter worden als de vraag waardoor het voor iedereen mogelijk wordt om voor een paar tientjes een reptiel in huis te halen. Wat mij betreft hebben de "liefhebbers" een behoorlijk aandeel in dit probleem.
Hier komt ooit een Latijns spreukje te staan want dan denkt iedereen dat ik heel slim ben.
- Xandra
Ach jongens,er ìs helemaal geen probleem!
Mensen mà ken er een probleem van.
En dat hoeft dus helemaal niet.
Als je maar nuchter met deze dieren omgaat.
Mensen mà ken er een probleem van.
En dat hoeft dus helemaal niet.
Als je maar nuchter met deze dieren omgaat.
Ik heb;
1.0. Coelognathus helena
1.0. Coelognathus helena
@ Xandra, heb ik me toch in je vergist. Je opmerking betreffende de afwezigheid van een probleem zegt genoeg.
Dat komt je geloofwaardigheid niet ten goede.
@Puddingbuks (?), in absolute zin heb je gelijk.
Volgens de DB en andere instanties is het probleem met dierenwelzijn in reptielenland echter groot genoeg. Het maakt dus eigenlijk niet uit wat wij vinden. Reptielen die buiten kruipen hebben in de regel last van een welzijnsprobleem.
Men vind het een probleem. Ik ook trouwens.
Lease-projecten zoals deze zijn er trouwens al in bepaalde asielen.
Voor de geinteresseerden: er komt meer info op de site van Serpo te staan.
Grtz,
Erik
Dat komt je geloofwaardigheid niet ten goede.
@Puddingbuks (?), in absolute zin heb je gelijk.
Volgens de DB en andere instanties is het probleem met dierenwelzijn in reptielenland echter groot genoeg. Het maakt dus eigenlijk niet uit wat wij vinden. Reptielen die buiten kruipen hebben in de regel last van een welzijnsprobleem.
Men vind het een probleem. Ik ook trouwens.
Lease-projecten zoals deze zijn er trouwens al in bepaalde asielen.
Voor de geinteresseerden: er komt meer info op de site van Serpo te staan.
Grtz,
Erik
- Motleydotnl
- ID: 1211
- Land: Nederland
Ken je ook gifslangen huren dan? Of zijn het alleen wurgers? Of lees ik er helemaal overheen?
Ben namelijk net wakker.. hehe
Ben namelijk net wakker.. hehe
- Xandra
Het is heel simpel,Erik.
Wij voeren onze slangen knaagdieren,vogels en vissen.
Waarom zouden we de overtollige slangen en andere reptielen niet mogen opvoeren aan slangen of andere dieren?
Dan is er toch geen probleem?
Mensen maken er een probleem van,maar ik niet!
Opvangcentra voor voederdieren is krankzinnig.
Opvangcentra voor dieren die niet zo geschikt zijn als voederdier (katten b.v.) moeten gewoon de dieren die niet binnen een half jaar herplaatst zijn in laten slapen.
Daar is helemaal niets vreselijks aan.
Waarom zou dat niet horen,terwijl we elke dag duizenden gezonde jonge dieren slachten voor ons voedsel?
Aan eer hebben dieren niets. Voor het dier zelf maakt het niet uit waarvoor het gehouden of geslacht wordt.
Dieren moeten gewoon goed verzorgd worden tijdens hun leven. (en einde)
Waarom zouden we de overtollige slangen en andere reptielen niet mogen opvoeren aan slangen of andere dieren?
Opvangcentra voor dieren die niet zo geschikt zijn als voederdier (katten b.v.) moeten gewoon de dieren die niet binnen een half jaar herplaatst zijn in laten slapen.
Waarom zou dat niet horen,terwijl we elke dag duizenden gezonde jonge dieren slachten voor ons voedsel?
Aan eer hebben dieren niets. Voor het dier zelf maakt het niet uit waarvoor het gehouden of geslacht wordt.
Ik heb;
1.0. Coelognathus helena
1.0. Coelognathus helena
Xandra schreef:Het is heel simpel,Erik.
Helaas is het niet zo simpel. Je gaat dan namelijk voorbij aan de intrinsieke waarde van het gevonden dier (dat dier heeft recht op leven).
In mijn boekje ligt jouw voorstel erg dicht bij euthanasie. Daar kan ik niet achter staan. Het laten inslapen/opvoeren van dieren die in moeilijkheden zijn gekomen door onverantwoordelijk gedrag van hun voormalige verzorger is, wat mij betreft, geen oplossing.
Daarnaast een iets meer praktisch nadeel aan jouw oplossing: gezondheid. Er komt absoluut geen gevonden reptiel/muis/rat/vis/etc als voedselopbject in mijn terraria.
Als ik kan kiezen dan krijgen mijn dieren krijgen gewoon gegarandeerd goed voedsel. SPF voer (volgens de in NL gefokte en opgeofferde, 100% gezonde, voedseldieren). Is dus eigenlijk geen keuze..
Dat is jouw mening. Ik zie het als een vangnet i.g.v. huisdieren die in de moeilijkheden raken. Het zou een maatschappelijke oplossing moeten zijn, voor een maatschappelijk probleem. Nu is het, in erg veel gevallen, een private tegemoetkoming voor een maatschappelijk probleem.
Waarom maak je verschil tussen katten en "voedeldieren"? Is dat geheel gebaseerd op voedselwaarde?
Wellicht ben ik een idealist, maar ik vind het doodmaken van, gezonde, dieren in nood geen passende oplossing.
Omdat die dieren gefokt en gebruikt worden volgens de in NL geldende regels voor de voedselproductie. Kortom: de ethische bezwaren m.b.t. productie-dieren zijn voor een acceptabel deel besproken en geaccepteerd. Heeft alles te maken met het menselijk-belang dat zwaarder weegt dan het belang van het productie dier.
Die discussie moeten we loszien van de discussie betreffende gezelschapsdieren.
Mee eens, met een aanvulling: zo lang mogelijk.
Na aanleiding van jouw voorstel wil ik graag iets weten: op welke manier ga jij met de dieren in jouw huis om?
Grtz,
Erik
- Xandra
Een dier blijft een dier,Erik. Een slachtdier heeft evenveel gevoelens dan een huisdier.
Voor de dieren zelf maakt het niet uit waarvoor ze gehouden worden,
als het welzijn maar acceptabel is en is geweest.
Een dier heeft er meer aan om een kort kwalitatief goed leven te hebben,
dan een lang (en vaak saai) leven te leiden omdat het zo zou horen.
Aan eer heeft een dier helemaal niets! Een dood dier al helemaal niet.
Dieren hebben ook geen rechten,omdat aan rechten ook plichten zijn verbonden waar dieren niet aan kunnen voldoen.
Wij mensen hebben rechten. Wij mensen hebben de plicht om goed voor dieren te zorgen. (GWWD)
Als we dieren rechten zouden toekennen,wat geeft ons dan het recht om dieren te houden en te gebruiken?
Je moet wat dit betreft nog veel leren,Erik.
Lees de site van BROK eens! ( http://www.brok.be/ )
Alles heeft te maken met emoties van MENSEN.
De grootste fout die wij mensen maken is om dieren te gaan vergelijken met mensen.
Mensen moeten (meer) kijken naar de behoeftes van dieren.
Gevonden dieren zullen toch eerst in quarantaine moeten,ook omdat ze niet meteen herplaatst mogen worden. (opvangcentra moeten een wachttijd van 2 weken aanhouden)
Als na een half jaar het dier niet geplaatst is en het is gezond,dan kun je het gerust als voederdier gebruiken. Een slang kun je ook gerust met conventioneel gefokte muizen voeren.
Dat is even veilig als het voeren van SPF-muizen,omdat de pathogenen die SPF-muizen niet bij zich dragen helemaal niet gevaarlijk zijn voor slangen. (daar staat de S voor)
Aan eer heeft een dier helemaal niets! Een dood dier al helemaal niet.
Dieren hebben ook geen rechten,omdat aan rechten ook plichten zijn verbonden waar dieren niet aan kunnen voldoen.
Wij mensen hebben rechten. Wij mensen hebben de plicht om goed voor dieren te zorgen. (GWWD)
Als we dieren rechten zouden toekennen,wat geeft ons dan het recht om dieren te houden en te gebruiken?
Je moet wat dit betreft nog veel leren,Erik.
Lees de site van BROK eens! ( http://www.brok.be/ )
Alles heeft te maken met emoties van MENSEN.
De grootste fout die wij mensen maken is om dieren te gaan vergelijken met mensen.
Gevonden dieren zullen toch eerst in quarantaine moeten,ook omdat ze niet meteen herplaatst mogen worden. (opvangcentra moeten een wachttijd van 2 weken aanhouden)
Als na een half jaar het dier niet geplaatst is en het is gezond,dan kun je het gerust als voederdier gebruiken. Een slang kun je ook gerust met conventioneel gefokte muizen voeren.
Dat is even veilig als het voeren van SPF-muizen,omdat de pathogenen die SPF-muizen niet bij zich dragen helemaal niet gevaarlijk zijn voor slangen. (daar staat de S voor)
Ik heb;
1.0. Coelognathus helena
1.0. Coelognathus helena
Xandra schreef:Een dier blijft een dier,Erik. Een slachtdier heeft evenveel gevoelens dan een huisdier.
Hoezo humanisering? Over welke gevoelens heb je het? Je gooit alle dieren op een grote hoop. Typisch.
Aangezien BROK dat ook doet (mensen zijn ook dieren), lijkt het me logisch dat men jouw beredenering ook gewoon door zou willen voeren naar ziekenhuizen, verzorgingshuizen, etc..
Je begrijpt het nog niet helemaal. In NL hebben dieren rechten. Dat is geregeld in de GWWD. Daarin staat bijvoorbeeld dat het niet toegestaan is een gezelschapsdier dier te doden.
Er zijn erg veel redenen om dieren te houden, maar in dit geval (gezelschapsdieren) is menselijk welzijn een belangrijke reden.Je moet wat dit betreft nog veel leren,Erik.
Leg mij dan eens uit wat ik nog niet wist, Xandra. Want ik kan niets nieuws in jouw verhaal ontdekken, wel een heleboel vreemde benedeneringen.
Als onderliggende conclusie: jouw beredenering gaat compleet voorbij aan ruim 100 jaar Nederlandse cultuur mbt dierenrechten. Nederland is het enige land met een partij voor de dieren in de regering...zegt je dat niets ofzo? Ongelofelijk zeg.
Even over BROK: even kort: in NL hebben gezelschapsdieren rechten. Dit omdat zij nu een intrinsieke waarde hebben. Ze hebben dus recht om te leven, daar zit geen plicht aan vast.
Verder heb ik met verbazing en een glimlach de inhoud van de folder globaal bekeken. Ik verbaas me altijd weer over de banale en oppervlakkige insteek die mensen kunnen tentoonstellen.
Wanneer je aanhanger van Brok bent, dan praten we op verschillende niveau's.Alles heeft te maken met emoties van MENSEN.
Les 1, bij mij in de les.. Wat jij nog niet schijnt te begrijpen is dat dit een hele opgave is voor het meerendeel van de mensen. Emotionele benaderingen vallen namelijk onder natuurlijk gedrag van mensen, vooral bij vrouwen
Gelukkig hebben wij de verstandelijke vermogens om er mee om te kunnen gaan. Dat die vaak niet gebruikt wordt, heeft o.a. met bewustwording en vaardigheden te maken.Gevonden dieren zullen toch eerst in quarantaine moeten,ook omdat ze niet meteen herplaatst mogen worden. (opvangcentra moeten een wachttijd van 2 weken aanhouden)
Als na een half jaar het dier niet geplaatst is en het is gezond,dan kun je het gerust als voederdier gebruiken.
Minstens drie maanden, igv reptielen. Misschien wel handig om dat thuis ook toe te passen?
Een slang kun je ook gerust met conventioneel gefokte muizen voeren.
Als ik moet uitleggen dat het mij gaat om de afwezigheid van ziektekiemen, hormonen, antibiotica, etc. die je soms terugvind bij conventioneel gefokte muizen, dan begrijp je mijn motieven dus niet. Muizenziektes zijn absoluut niet gevaarlijk voor reptielen, helemaal gelijk in, helaas blijft het daar niet bij...
SPF GARANDEERD dat de voederdieren gezond zijn, op welk vlak dan ook. Snap je?
Maar nogmaals: hoe verzorg jij je dieren thuis en waarom heb je dieren?
Doe me een lol en ga niet weer het standpunt van BROK uiten/verdedigen. Is namelijk toch niet realiseerbaar in NL, maar geef gewoon antwoord op de bovenstaande vraag.
Grtz,
Erik
- Xandra
Je hebt de site van BROK of niet helemaal gelezen,of selectief gelezen omdat jouw waarheid de enige goede is,of je hebt het niet begrepen.
Tja,wat moet ik daar mee?
Ik denk dat het zonde van mijn tijd is om hier nog over verder te gaan.
Het is heel jammer,omdat door jouw onwetendheid en starheid veel onnodig leed is.
Het schijnt dat veel mensen genoegen krijgen in het `redden` van dieren,
terwijl de dieren zelf er geen klote aan hebben.
Het is vergelijkbaar met mensen die zielige hondjes uit het buitenland halen,
terwijl de asiels hier in Nederland al overvol zitten.
Problemen creëren om aan de buitenwereld te laten zien dat je o zo goed voor de beestjes bent. Verdien je in mijn optiek geen lintje voor. Bah!
Handel toch eens op een manier waar dieren in z`n algemeenheid iets aan hebben.
Daar hoort het redden van individuele dieren niet bij.
Maargoed,laat verder maar.
Het is te moeilijk voor je.
Tja,wat moet ik daar mee?
Ik denk dat het zonde van mijn tijd is om hier nog over verder te gaan.
Het is heel jammer,omdat door jouw onwetendheid en starheid veel onnodig leed is.
Het schijnt dat veel mensen genoegen krijgen in het `redden` van dieren,
terwijl de dieren zelf er geen klote aan hebben.
Het is vergelijkbaar met mensen die zielige hondjes uit het buitenland halen,
terwijl de asiels hier in Nederland al overvol zitten.
Problemen creëren om aan de buitenwereld te laten zien dat je o zo goed voor de beestjes bent. Verdien je in mijn optiek geen lintje voor. Bah!
Handel toch eens op een manier waar dieren in z`n algemeenheid iets aan hebben.
Daar hoort het redden van individuele dieren niet bij.
Maargoed,laat verder maar.
Het is te moeilijk voor je.
Ik heb;
1.0. Coelognathus helena
1.0. Coelognathus helena
- Xandra
Oja,ik heb mijn dieren puur voor mijzelf en geef ze de verzorging die ze nodig hebben.
En als ik er geen zin meer in heb,dan verkoop ik ze.
En als niemand ze wil hebben,dan maak ik gewoon op een goede verantwoorde manier een eind aan hun leven,want ik heb geen emotionele band met een slang.
Ook ga ik als ik weer hersteld ben van mijn ziekte allerlei beestjes opvangen van mensen die ervan af willen en sluis ze door naar roofdierenhouders,want ik vind het krankjorum dat deze dieren anders in een overvol opvangcentrum verdwijnen terwijl er vraag is naar voederdieren.
Die zouden anders nog weer apart gefokt moeten worden met het gevolg dat er nòg meer beestjes in hokjes moeten zitten.
En als ik er geen zin meer in heb,dan verkoop ik ze.
En als niemand ze wil hebben,dan maak ik gewoon op een goede verantwoorde manier een eind aan hun leven,want ik heb geen emotionele band met een slang.
Ook ga ik als ik weer hersteld ben van mijn ziekte allerlei beestjes opvangen van mensen die ervan af willen en sluis ze door naar roofdierenhouders,want ik vind het krankjorum dat deze dieren anders in een overvol opvangcentrum verdwijnen terwijl er vraag is naar voederdieren.
Die zouden anders nog weer apart gefokt moeten worden met het gevolg dat er nòg meer beestjes in hokjes moeten zitten.
Ik heb;
1.0. Coelognathus helena