Eerste jonge ringslangen gezien!
5 berichten
• Pagina 1 van 1
Bericht uitgegeven door Ravon
Vorige week zag één van de vrijwilligers van RAVON de eerste jonge ringslangen van dit jaar. De juvenieltjes werden aangetroffen in de provincie Utrecht op een plek waar een aantal broeihopen speciaal voor deze zeldzame slang zijn aangelegd. Onder een stuk plastic van één van de broeihopen vond de vrijwilliger in totaal maar liefst tien jonge ringslangen. Een mooier bewijs van het succes van dergelijke broeihopen is er niet!
De ringslang komt voornamelijk voor ten noorden van de grote rivieren. Het is een watergebonden slang met twee duidelijke gele vlekken achter de kop. De ringslang is de grootste slang in Nederland (maximaal 1 meter 40), maar hij is totaal ongevaarlijk. Hij is niet giftig en bijt zelfs niet als hij gevangen wordt. Ringslangen leggen hun 20 tot 30 eieren in compost- en bladhopen en in mestvaalten. Door het verdwijnen van mestvaalten heeft de slang vaak moeite om nog geschikte eiafzetplekken te vinden. Vandaar ook dat er op diverse plekken in het land broeihopen worden aangelegd om de ringslang te helpen.
Tekst: Tamira Hankman, RAVON
Foto: Arnold van Rijsewijk, RAVON
Bericht uitgegeven door Ravon
Vorige week zag één van de vrijwilligers van RAVON de eerste jonge ringslangen van dit jaar. De juvenieltjes werden aangetroffen in de provincie Utrecht op een plek waar een aantal broeihopen speciaal voor deze zeldzame slang zijn aangelegd. Onder een stuk plastic van één van de broeihopen vond de vrijwilliger in totaal maar liefst tien jonge ringslangen. Een mooier bewijs van het succes van dergelijke broeihopen is er niet!
De ringslang komt voornamelijk voor ten noorden van de grote rivieren. Het is een watergebonden slang met twee duidelijke gele vlekken achter de kop. De ringslang is de grootste slang in Nederland (maximaal 1 meter 40), maar hij is totaal ongevaarlijk. Hij is niet giftig en bijt zelfs niet als hij gevangen wordt. Ringslangen leggen hun 20 tot 30 eieren in compost- en bladhopen en in mestvaalten. Door het verdwijnen van mestvaalten heeft de slang vaak moeite om nog geschikte eiafzetplekken te vinden. Vandaar ook dat er op diverse plekken in het land broeihopen worden aangelegd om de ringslang te helpen.
Tekst: Tamira Hankman, RAVON
Foto: Arnold van Rijsewijk, RAVON
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Martijn (Slangenforum beheerder)
Slangenforum - Passie voor slangen
Martijn (Slangenforum beheerder)
Slangenforum - Passie voor slangen
- guttata guttata
- Waardering: 0
- Heeft bedankt: 0
- ID: 2816
- Land: Nederland
Re: Eerste jonge ringslangen gezien!
nou dat is toch leuk
zijn volgens mijn wel mooie slangen om eens te zien
zijn volgens mijn wel mooie slangen om eens te zien
2.0.0 sistrurus catenatus
0.0.2 L. parahybana
wilt nog:
Boiga Dendrophila
Python molurus bivittatus Hypo
Leiopython albertisii
Morelia spilota
Netpython Balli yellowhead
en nog veeeel meer....
0.0.2 L. parahybana
wilt nog:
Boiga Dendrophila
Python molurus bivittatus Hypo
Leiopython albertisii
Morelia spilota
Netpython Balli yellowhead
en nog veeeel meer....
leuk om te horen dat die projecten werken
you know, shit happens
- wnieuwenhuis
- Waardering: 50
- Heeft bedankt: 8
- ID: 1503
- Land: Nederland
Heb dit jaar mijn eerste ringslang gezien, in de boerderijtuin bij een klant, onder een bult stro. Prachtig diertje van zo'n 80 cm, hij of zij blies flink, en hapte wel toen ik te dichtbij kwam om te kijken. Helaas had ik mijn camera niet bij de hand. Mooi dat het goed gaat met deze dieren
1.3 Python reticulatus sd/dwarf
0.0.2 Varanus prasinus
0.3 Geochelone elegans
1.1 Antaresia perthensis
1.1 Liasis savuensis
1.1 Rhadinophis prasinum
1.1 Pantherophis bairdi 'Mexico'
1.3 Thamnophis sirtalis
3.4 Python regius
1.1 Rhadinophis frenatum
1.1 Pantherophis guttatus
0.0.1 Agrionemys horsfieldii