Follow Slangenforum on Instagram  Follow Slangenforum on Twitter  Follow Slangenforum on Facebook 

Python verslindt kat

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over slangen. Nieuws over andere reptielen kan je lezen op het Reptielenforum.
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 3403
Land: België

Re: Python verslindt kat

Berichtdoor David » 11 aug 2009 00:56

en hier kan ik me dan weer niet in vinden - mijn hart slaat sneller als ik op straat een kat tegenkom; zo mooi en vrij en nochtans onze oeroude vijanden (de sabeltandtijger); moet dan alles in een kooitje?? ik verkies een dier boven een auto, verstedelijking, verkaveling,..! Het gezegde ' kat en hond' is er niet voor niks en zonder diversiteit bestond er helemaal niets - maar zo verschillen ook onze meningen en dat is goed!

gr., David

Waardering: 1
ID: 3455
Land: Nederland

Berichtdoor Dokter Rob » 11 aug 2009 07:49

Volgens mij verschillen de meningen niet zo heel erg.

Ik roep niet dat alle katten geruimd moeten worden, geef alleen aan dat het knap krom geregeld is omtrent de huisvesting en alles wat daarbij komt kijken.

Overlast in niet noodzakelijk, van geen enkel dier!
Als de eigenaar uitgaat van "gemak dient de mens" is een kat wel het meest geaccepteerd met allerlei excuses die daarmee gepaard gaan.

En ik ben absoluut geen kattenhater, laat dat duidelijk zijn.
Nikon F4
Nikon D800e
Nikon glas
Nikon flitsers
Tamrac expedition 8 fototasje
Corvette 'Grand Sport' (staat te koop, mail voor meer informatie)
O ja, B.c.i. Nicaragua, een vrouw van 2009
En een B.c.i. uit Honduras, ook aanwezig...

Waardering: 10
ID: 725

Berichtdoor snakefreak » 11 aug 2009 08:40

valk18 schreef:Wij hebben zelf 2 katten. En ik verzeker je, dat het niet altijd mogelijk is ze binnen te houden.
Bij ons lopen ze buiten. Niet door plaatsgebrek of omdat ze niet binnen mogen, maar omdat ze simpelweg niet binnen WILLEN blijven. En als we ze toch binnen houden dan beginnen ze gewoon vanalles te vernielen. Tot je ze uiteindelijk maar buiten laat.

Katten zijn ook geen dieren waar je tegen kan zeggen "blijf eens braaf in de tuin". Ze hebben een eigen willetje en doen hun zin. Al zijn er altijd exemplaren bij die wel in eigen huis/tuin blijven. Het hangt van het dier af.

Als je niet wil dat er iets met je kat gebeurt houd je hem best binnen. Of je bouwt er een kennel voor. Dat laatste zou een oplossing kunnen zijn in mijn geval, maar we hebben geen plaats voor een kennel. Ons tuintje is erg klein en ligt niet tegen het huis aan.

op de 1 plaats snap ik het wel hoor. ik heb niets tegen katten, maar in je verhaal lees ik geen 1 argument wat je verantwoordelikheid weg neemt.

ff heel zwart/wit:

als IEMAND een kat heeft en deze om wat voor een reden los laat. En iemand heeft daar om wat voor een reden last van dan veroorzaakt de katen eigenaar overlast toch??

Als de eigenaar geen maatregels kan en/of wil nemen om dat tegen te gaan dan is de plek waar de eigenaar en of de eigenaar niet geschikt om katten te houden toch???

het is heel zwart/wit en erg kort door de bocht, maar wel mijn mening en in mijn ogen ook de feiten.

Nogmaals ben geen katten hater, ik heb niets tegen katten, maar vind het wel een leuke discussie.

Ps hier in Deventer is het nu al 2 of 3 jaar verplicht om de honde poep op te ruimen. Als jij hier met je hond opstraat loopt ben je verplicht om materiaal bij je te hebben om de poep op te ruimen. Kan je deze niet aantonen bij controle dan ontvang je een boete van €90,-

ik als honden eigenaar sta er 100% achter en ruim het ook altijd op. (ook toen het nog niet verplicht was) ik heb er zelf ook een hekel aan om in de poep te stappen!!

wat ik wel belachelijk vind is dat we nog steeds hondenbelasting moeten betalen!!
Hier in Deventer moesten we dat betalen omdat honden "overlast" veroorzaakten (poep die opgeruimd moet worden). Nu is het verplicht om het zelf op te ruimen (houd zich niet iedereen aan helaas) maar in theorie zouden de honden geen overlast meer veroorzaken!!

Nu is het argumentvan de gemeente Deventer dat van de hondebelasting de 2 controleurs betaald worden!!!!

Dus in princiepe moeten de mensen betalen voor de genen die niet opruimen.

Ik zou zeggen laat de mensen die het niet opruimen betalen. Verhoog de boete naar €300,- en betaal de controleurs van de geïnde boetes!!

Maar dit is weer een hele andere discussie
Wat pythons en wat boa's
0.1 Duitse herder
0.1 Jack russel (black&tan)
0.0.1 Pyrrhura molinae

ID: 3645

Berichtdoor valk18 » 11 aug 2009 12:23

snakefreak schreef:als IEMAND een kat heeft en deze om wat voor een reden los laat. En iemand heeft daar om wat voor een reden last van dan veroorzaakt de katen eigenaar overlast toch??

Je bent voor elk van jou dieren verantwoordelijk. Maar het is niet de eigenaar die overlast veroorzaakt en niet iedereen vindt katten zo vervelend. Het is hoe je het zelf aanvoelt. De een zal het al vervelend vinden als een kat gewoon door de tuin loopt, terwijl de ander zich pas ergert als een kat zijn behoefte in de tuin doet. Dus wanneer veroorzaakt een kat eigenlijk overlast?

snakefreak schreef: Als de eigenaar geen maatregels kan en/of wil nemen om dat tegen te gaan dan is de plek waar de eigenaar en of de eigenaar niet geschikt om katten te houden toch???

Ook dit verschilt per situatie. Zo kunnen en willen wij maatregelen nemen, maar onze 2 katten werken niet mee. Aan de leiband wandelen lukt niet. Ze binnen houden ook niet. Voor een ren hebben we geen plaats. Dus als ik jou goed begrijp zouden we onze katten dan beter afstaan. Ons probleem: de oudste kat is al 16 jaar en takelt stilletjes af. Wij denken dan aan het welzijn van het dier. Is het mogelijk om hem nog eens te verhuizen? Wat is het beste voor hem? We hebben besloten hem niet weg te doen. Ik ben er zeker van dat, als we het wel doen, het gedaan is met hem. Dat is de eerste reden. De tweede reden is: toen wij verhuisden is hij een tijdje bij mijn schoonouders gebleven (waar we eerst woonden) tot wij alles uitgepakt hadden. Hij heeft 2 weken niet of amper gegeten. Toen wij hem hadden opgehaald en hij bij ons kon zijn, begon hij pas weer te eten. Tot slot de laatste reden: onze andere kat is erg aan hem gehecht. Ze lopen altijd samen rond. Dus hem wegdoen is voorlopig ook geen optie.

Het is dus niet altijd zo makkelijk als je denkt. Wij hebben nu wel het geluk dat onze buren allemaal een hond of kat hebben en het dus geen probleem is als de onze eens door hun tuinen lopen. Al blijven onze katten altijd in de buurt. Dat weten we omdat ze vrijwel onmiddellijk komen als ze geroepen worden voor het eten.

0.1.0 korenslang snow
de andere 2 zijn verkocht, de huisbaas vond 3 slangen te veel

ID: 1280

Berichtdoor Tom Verbeeck » 11 aug 2009 12:32

david&nicole schreef:Het is een gegeven dat een kat wettelijk gaat en staat waar hij wil, bij een hond ligt dat anders.
Rij je auto stuk op een hond en de eigenaar draait hiervoor op (als je hem vindt) want een hond mag niet vrij rondlopen.
Krijg iets aan de hand door een kat en je bent uitgepraat, gewoon voor eigen rekening.
Ik ken de wetten niet in nederland, maar in België is het gewoon zo.

Je blijft aansprakelijk voor de schade/overlast die jou kat aanricht. Er is geen nationale wetgeving ivm loslopende katten, maar vrijwel elke gemeente/stad heeft wel extra regels opgenomen in haar politieregelement. Meestal ofwel de verplichting tot sterelisatie/castratie bij loslopende katten, ofwel een verbod op katten laten rondzwerven. Als jij kan aantonen dat de kat van de buren je vissen opeet of zich ontlast in je tuin, kan je de eigenaars voor de kosten aansprakelijk stellen.

Jagers mogen katten afschieten als die zich niet in de onmiddelijke omgeving van hun huis (als de jager weet van wie de kat is) of in de onmiddelijke omgeving van een woonhuis bevind. Iedereen is vrij (op sommige plaatsen zelfs verplicht) een loslopende kat te vangen en af te staan aan de gemeente, asiel of politie. Eigenaars moeten dan een vergoeding betalen vooraleer ze hun dier terug krijgen. Die vergoeding bedraagt hier 75 euro, dus na een paar keer houden de meesten hun dieren wel bij (of komen ze niet meer halen..).

ID: 3645

Berichtdoor valk18 » 11 aug 2009 13:42

Tom Verbeeck schreef:Je blijft aansprakelijk voor de schade/overlast die jou kat aanricht.

Dan moet men natuurlijk wel weten van wie de kat is. De meeste katten worden niet aangegeven, zijn niet gechipt,... Soms weet je gewoon niet of het nu om een zwerfkat gaat of om een kat die wel een baasje heeft, maar niet aangegeven is.

0.1.0 korenslang snow
de andere 2 zijn verkocht, de huisbaas vond 3 slangen te veel

Waardering: 10
ID: 725

Berichtdoor snakefreak » 11 aug 2009 15:36

[quote="valk18Je bent voor elk van jou dieren verantwoordelijk. Maar het is niet de eigenaar die overlast veroorzaakt jawel de eigenaar laat ze naar buiten en niet iedereen vindt katten zo vervelend. Het is hoe je het zelf aanvoelt. De een zal het al vervelend vinden als een kat gewoon door de tuin loopt, terwijl de ander zich pas ergert als een kat zijn behoefte in de tuin doet. Dus wanneer veroorzaakt een kat eigenlijk overlast?

Mee eens wat is overlast?

Ook dit verschilt per situatie. Zo kunnen en willen wij maatregelen nemen, maar onze 2 katten werken niet mee. Aan de leiband wandelen lukt niet. Ze binnen houden ook niet. Voor een ren hebben we geen plaats. Dus als ik jou goed begrijp zouden we onze katten dan beter afstaan. Ons probleem: de oudste kat is al 16 jaar en takelt stilletjes af. Wij denken dan aan het welzijn van het dier. Is het mogelijk om hem nog eens te verhuizen? Wat is het beste voor hem? We hebben besloten hem niet weg te doen. Ik ben er zeker van dat, als we het wel doen, het gedaan is met hem. Dat is de eerste reden. De tweede reden is: toen wij verhuisden is hij een tijdje bij mijn schoonouders gebleven (waar we eerst woonden) tot wij alles uitgepakt hadden. Hij heeft 2 weken niet of amper gegeten. Toen wij hem hadden opgehaald en hij bij ons kon zijn, begon hij pas weer te eten. Tot slot de laatste reden: onze andere kat is erg aan hem gehecht. Ze lopen altijd samen rond. Dus hem wegdoen is voorlopig ook geen optie.

Het is dus niet altijd zo makkelijk als je denkt. Wij hebben nu wel het geluk dat onze buren allemaal een hond of kat hebben en het dus geen probleem is als de onze eens door hun tuinen lopen. Al blijven onze katten altijd in de buurt. Dat weten we omdat ze vrijwel onmiddellijk komen als ze geroepen worden voor het eten.[/quote]

ten eerste is dit geen aanval op jou of welke katten eigenaar dan ook. Ik zeg ook niet dat jeje katten weg moet doen.

Ik wilde alleen weten hoer over mijn gedachte gang gedacht werd. daarom bracht ik hem heel zwart/wit. Zeker niet bedoeld als aanval.
Wat pythons en wat boa's
0.1 Duitse herder
0.1 Jack russel (black&tan)
0.0.1 Pyrrhura molinae

ID: 3049

Berichtdoor David77 » 11 aug 2009 17:20

valk18 schreef:
Tom Verbeeck schreef:Je blijft aansprakelijk voor de schade/overlast die jou kat aanricht.

Dan moet men natuurlijk wel weten van wie de kat is. De meeste katten worden niet aangegeven, zijn niet gechipt,... Soms weet je gewoon niet of het nu om een zwerfkat gaat of om een kat die wel een baasje heeft, maar niet aangegeven is.

Kortom, je bent gewoon de klos als je iets aan de hand krijgt.
Voor alles zijn er wetgevingen, tot ze opgevolgd moeten worden, dan hangen ze nog met graten in ogen ineen.
Een kat die nog kan lopen, krijg je na zoiets gewoon nooit meer te pakken, eentje die dood is heeft opeens geen 'baasje' meer.
Ik heb altijd katten gehad (nu niet meer) en het enige waar ik mij aan ergerde (zowel aan die van mij als die van een ander) was aan de 'tijd van het jaar' waarin ze 's nachts altijd voor MIJN venster kwamen janken en vechten :mrgreen:

Verder ben ik het met iedereen! eens, het is niet leuk als je de 'rommel' van een ander moet opruimen, langs de andere kant kan je ook wat verdraagzamer zijn :)

David.

Vorige

Keer terug naar Nieuws